Friday, May 28, 2010

Happy Birthday Ropidi

Pada hari ini, 43 tahun lalu, saya dilahirkan bertempat di Kg Telok Menara dalam mukim Manir, daerah Kuala Terengganu.
Begitu cepat masa berlalu, meninggalkan nostagia lama yang amat indah kiranya dikenang. Jika dahulu menjadi anak tetapi kini telahpun mempunyai anak. Jika dahulu ayah memegang amanah Allah tetapi kini diri sendiri diamanahkan. Roda kehidupan terus berpusing sehingga ajal menjemput.

Bagi masyarakat kampung dahulu (sekarang tak pasti pula), ulang tahun kelahiran jarang sekali diingati secara bersama. Tuan punya badan tahu-tahu sendiri sahajalah. Majlis hari lahir tidak pernah diadakan. Malah ucapan Selamat Hari Lahir pun jarang benar diterima. Kalau ada pun sesama adik beradik ataupun rakan sebaya yang akrab.

Dahulu lain, sekarang lain.

Semalam dan hari ini, bertalu-talu ucapan selamat diterima dari rakan-rakan lama dan baru. Terima kasih kepada semua terutama kepada anak-anak yang amat prihatin.

Saya tertarik dengan ucapan ringkas dari kawan sekolah dahulu, Haji Khairul, tulisnya,”selamat hari jadi, tuaaa doh mung….”. Itulah hakikat yang perlu diterima. Sewajarnya menginsafkan diri.

Tanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka bumi dirasakan semakin berat. Bukan sahaja pada diri tetapi juga pada keluarga dengan anak-anak mula memasuki alam remaja. Juga pada agama dan negara. Moga segalanya dapat dilaksanakan penuh sedar dengan sebaik mungkin.
Merenung ke dalam diri, terasa begitu banyak dosa dan amat sedikit bekalan amal.
"Ya Allah, ampunilah daku, kedua ibu bapaku, kedua mertuaku, juga isteri dan anak-anakku. Ya Allah, kurniakanlah kekuatan padaku untuk beramal penuh ikhlas, melaksanakan amanahMu dan sentiasa mengingatiMu. Hanya redhaMu yang kuharapkan. Ameen".
Selamat Hari Lahir Ropidi...

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum En Ropidi.
Happy birthday and many happy returns of the day. May God bless you and your family always.
Kak Wanmalaya

rezeki said...

salam

selamat hari lahir, semoga tuan dan keluarga sentiasa dalam perlindungan dan dan kerahmatan Allah , berbahagia dunia dan akhirat

insyallah

ropidi 'n laili said...

Salam Kak Wan dan Pak Itam

Ameen40x... Moga kita semua sentiasa dirahmati olehNya.