Monday, May 31, 2010

Biadapnya Israel

Ketika membuka kotak emel lewat petang tadi, tiba-tiba hati tersentap. Marah, panas hati, geram, sedih dan bermacam-macam rasa lagi membuak-buak di dada. Cepat-cepat dibuka akhbar internet.

Nah, itu dia... tentera Zionis Israel kembali mengganas. Memang dasar pengganas. Kali ini, tanpa tahu malu, mereka menyerang konvoi kapal Freedom Flotila yang membawa bantuan kemanusiaan antarabangsa ke Genting Gaza di awal pagi (waktu tempatan) hari ini.

Sememangnya sudah dijangkakan rejim Yahudi Israel tidak akan berdiam diri, apatah lagi jika ada kaitan dengan sokongan kepada musuh mereka, rakyat Palestin yang pastinya beragama Islam.
Allah SWT telah menegaskan sikap musuh-musuhnya ini dalam Surah Al-Maaidah ayat 82, maksudnya,
"Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik".
Namun tidak disangka pula dengan cara yang begitu biadap, kejam dan cepat sekali. Belum pun lagi masuk ke perairan Gaza, konvoi bantuan yang diketuai oleh kapal Mavi Marmara dengan lebih 700 orang sukarelawan dari seluruh pelusuk dunia diserang, digeledah dan ditawan. Malah lebih menyayatkan hati, sekurang-kurangnya 20 orang dilaporkan terkorban dan lebih 50 orang lagi tercedera.

Dan diantara sukarelawan yang turut serta, 12 orang daripadanya adalah rakyat Malaysia yang mewakili beberapa NGO di tanah air. Didoakan moga mereka semua sentiasa dilindungi Allah SWT. Ameen.
Untuk berita terkini, sila layari Haluan Palestine.

Sebagai seorang Muslim, apakah tindakan yang boleh kita lakukan? Redhakah kita dengan apa yang berlaku? Walaupun sebilangan dari 700 sukarelawan itu bukannya Muslim tetapi misi mereka amat mulia, untuk membantu Muslim di Palestin yang sekian lama dinafikan keadilan dan kemakmuran oleh rejim Zionis dan sekutunya.

Wahai teman-temanku semua, marilah kita menyertai seluruh umat Islam di seluruh dunia, mengutuk sekeras-kerasnya tindakan biadap tersebut. Marilah kita bersolat hajat, berdoa dan bermunajat, memohon pertolongan daripada Allah SWT agar usaha para sukarelawan mencapai kejayaan dan para pengganas dilaknati dengan penuh kehinaan.
Jika umat Islam bersatu hati, sama-sama merintihkan doa kepadaNya, Insya Allah doa kita tidak akan dihampakanNya. Itulah janji Allah SWT kepada hambaNya. Yakinlah akan pertolongan dariNya.

“Ya Allah, ampunilah kami, kedua ibu bapa kami dan umat Islam seluruhnya.

Ya Allah, kurniakan kekuatan dan kejayaan kepada rakan-rakan kami yang berusaha membantu saudara-saudara kami di Palestin. Dan Engkau gagalkanlah segala perancangan dan tindakan musuh-musuhMu serta segala sekutunya.

Ya Allah, tolonglah umat Islam di Palestin dan juga di mana sahaja di dunia ini.

Ameen Ya Rabbal 'alamin”.

No comments: