Tuesday, June 1, 2010

Tetamu Malaysia : Keluarga Fairuz

[Insya Allah, koleksi sebahagian foto akan menyusul kemudian]
Tengahari hari ini adik Laili, Euslita Fairuz berserta anak-anaknya, Karimah dan Hawa Sakinah berangkat pulang ke Malaysia. Tiga minggu mereka datang bercuti ke Melbourne dan juga Sydney. Datang berempat bersama suaminya, Pisal tetapi pulang bertiga kerana Pisal tidak mendapat cuti panjang.

Mereka tiba di Melbourne pada 13/05/2010 lalu dengan penerbangan murah, Air Asia. Peluang yang tidak disangka-sangka dan tidak sewajarnya dilepaskan. Dengan tiket promo yang amat menjimatkan, RM 2,000+ pergi balik KUL-MEL untuk 4 orang.
Sayangnya cuti Pisal dipendekkan kepada seminggu. Dari Sydney beliau terbang pulang ke tanah air dengan tambang Penerbangan MAS ditanggung oleh majikan. Bertuah badan...

Kedatangan mereka amat ditunggu-tunggu oleh kami sekeluarga. Begitu juga keluarga Eusni di Sydney. Lebih-lebih lagi bagi anak-anak yang amat merindui sepupu-sepupu mereka. Apabila bertemu, mereka bagaikan tidak ingin berpisah. Keakraban dan kemesraan yang tidak lekang dek masa walaupun telah lama tidak bersua.

Minggu pertama (14/05 – 19/05) mereka berada di Melbourne. Minggu kedua (20/05 – 26/05) mereka ke Sydney, rumah kakak Fairuz, Eusni Rahayu. Dan minggu terakhir mereka kembali ke Melbourne.

Selama di Melbourne, mereka dibawa 2 kali ke Phillip Island. Kali pertama bersama-sama Pisal. Kami pergi ke Phillip Island Wildlife Park untuk memberi peluang mereka merasai pengalaman dikerumuni puluhan kangaroo dan wallaby sambil memberinya makan dengan tangan.
Pengalaman yang sepatutnya diambil kesempatan oleh setiap pelancong ke bumi Australia. Mererka juga dibawa menyinggah di Nobbies Centre dan Koala Conservation Centre.
Kali kedua sekembalinya mereka dari Sydney untuk menginap selama 3 hari 2 malam di Island Breeze Resort, hadiah percutian dari Swiss Garden Vacation Club.

Di samping itu mereka juga dibawa menaiki keretapi, tram dan bas pelancongan serta berjalan-jalan di Melbourne City, antaranya ke Federation Square, Yarra River, Queen Victoria Market, Flagstaff Garden dan juga Shrine of Remembrance. Juga ke Port Campbell untuk menghayati keindahan pantai Great Ocean Road dan keunikan Twelve Apostles di Port Campbell Marine Park.

Di Dandenong, mereka dibawa ke Lysterfield Park, Dandenong Market, Dandenong Park, Dandenong Plaza, Dandenong Library, Mt. Dandenong dan juga menyusuri jalan-jalan sambil melihat keindahan dan kemuraman persekitaran di musim luruh.

Di Sydney pula difahamkan mereka dibawa berkunjung ke Sydney Opera House dan sekitarnya, Blue Mountains yang terkenal dengan arca batu the Three Sisters, Manly Beach, Oceanworld dan juga berjalan-jalan di sekitar Kogarah di mana Eusni sekeluarga tinggal.

Diharapkan percutian mereka selama 3 minggu benar-benar menggembirakan. Dan kami memohon maaf kiranya ada salah dan silap serta sebarang kekurangan selama mereka bertamu.

Insya Allah ketemu lagi di tanah air nanti. Sampaikan salam kami pada Emak dan Abah serta keluarga di Ulu Klang dan Sik. Juga sanak saudara dan kenalan yang ditemui.

2 comments:

Anonymous said...

Salam..

terima kasih sbb berkongsi pengalaman dan cerita di melbourne..InsyaAllah saya akan ke Melbourne Nov ini. So drpd blog ini saya dpt merancang perjalanan yg lebih baik di sana..InsyaAllah..

Salam utk sekeluarga.

Anonymous said...

ASSLAMMUALAIKUM SEMUA PERNOTON DAN KAWAN !
PERCUMA ISTIMEWA UNTUK SEMUA ORANG DATANG KE TOUR MINAH DARI 20 JUNE HINGGA 31 JULY 2010
http://wwwsinamalaysia-sina.blogspot.com/