Wednesday, June 16, 2010

Tetamu Malaysia - Keluarga Norazlina

Malam tadi, tanpa disangka-sangka kami dikunjungi rakan lama saya ketika di MIMOS Berhad dahulu, Norazlina Othman. Bersamanya suami tersayang, Abdul Mujid Abdullah dan 3 puteranya, Muhd Hafiz (13 tahun), Muhd Firdaus (9 tahun) dan Muhd Iqmal (10 bulan). Kini, Ina masih setia bersama MIMOS' team yang telah berpisah dengan MIMOS Berhad iaitu JARING Communications Sdn Bhd.

Sebelum tiba di rumah kami, mereka telah pun menyinggah di rumah Shaharuddin-Azizah (Din-Gee) di Thomastown. Din dan Gee juga rakan lama kami ketika di MIMOS Berhad.

Kami berempat sama-sama bekerja di MIMOS sejak zaman bujang lagi, lebih 15 tahun lalu. Ketika itu MIMOS masih lagi salah sebuah agensi kerajaan. Pejabatnya terletak di Exchange Square, Damansara Height, Kuala Lumpur. Seterusnya kami berpindah ke Kompleks MIMOS di Bukit Jalil setelah MIMOS dikorporatkan pada akhir tahun 1996.
Sememangnya kami amat rapat, lebih-lebih lagi sesama staf lama, MIMOS kerajaan.

Suami Ina, Abdul Mujid, pensyarah Sains Kesihatan di UiTM tidak pernah saya temui sejak mereka berkahwin di pertengahan tahun 1996 lalu. Alih-alih kami bersua di Masjid Emir Sultan, Dandenong North pada awal tahun lepas. Ketika itu Mujid baru sahaja tiba di Melbourne, menyambung pengajian peringkat PhD-nya di Monash University.

Mujid datang ke Melbourne berseorangan, keluarganya tinggal di tanah air. Hajat untuk membawa keluarga bersama tidak kesampaian. Keutamaan perlu diutamakan. Begitulah aturan kehidupan. Kita merancang, Allah juga merancang. Terimalah dengan redha. Insya Allah ada hikmahNya.

Ketika cuti persekolahan di Malaysia, mereka mengambil kesempatan datang bercuti di Melbourne. Selama 10 hari, puas mereka melancong ke serata pelusuk Melbourne dan sekitarnya; antaranya ke Great Ocean Road, Port Campbell, Phillip Island, Franskton, Dandenong, Melbourne City dan berkesempatan bermain salji di Mt. Baw-Baw.

Setelah lama tidak berjumpa, banyak perkara yang berubah. Anak-anak pun dah besar. Banyak cerita lama dan semasa menjadi bualan kami.

Pagi ini, mereka berangkat pulang ke tanah air. Di Malaysia, mereka tinggal di Seksyen 7, Bangi. Kawasan di mana ramai kenalan lama dan baru kami menetap. Insya Allah ketemu lagi.
Pesan saya, sampaikan salam kami sekeluarga kepada rakan taulan yang ditemui terutama staf MIMOS yang masih bekerja di JARING.

Moga persahabatan yang sedia terjalin akan terus berpanjangan dan sentiasa dirahmati olehNya. Ameen.

No comments: