Sunday, April 11, 2010

Perjalanan Ke Sydney

Sydney adalah ibu negeri New South Wales (NSW), salah sebuah negeri di Australia. Letaknya kira-kira 900 km ke timur laut Melbourne, sekiranya melalui laluan pendalaman dan menjangkau sehingga 1,300 km jika melalui laluan pantai.

Pada minggu lepas, kami sekeluarga telah berkunjung ke sana. Ini adalah kunjungan kali kedua kami ke sana. Dua tahun lepas, kami sekeluarga bersama ibu bapa Laili dan adiknya, Bakhtiar serta isterinya, Suraya selama seminggu bergerak dari Gold Coast, singgah di Sydney dan Canberra, seterusnya melalui Hume Hwy (laluan pendalaman) pulang ke rumah kami di Dandenong.

Kali ini, tujuan utama kami ke Sydney adalah untuk menziarahi adik Laili, Eusni sekeluarga yang baru tiba di sana hampir 2 bulan lalu atas urusan kerja sambil belajar di St. George Hospital. Di samping itu berjalan-jalan makan angin sempena cuti persekolahan anak-anak. Tambahan pula anak-anak amat merindui sepupu-sepupu mereka.

Bertolak ke Sydney (Jumaat : 02/04/2010)

Kami bertolak dari rumah kira-kira jam 8:30 pagi melalui Princess Hwy menuju ke Lakes Entrance. Lokasi pelancongan yang terkenal ini jaraknya hampir 300km dari Dandenong.

Perjalanan kami lancar tetapi sedikit perlahan terutama ketika melewati beberapa bandar/ pekan. Banyak kenderaan menarik caravan di jalanan. Kebetulan hari tersebut cuti umum di Australia, Good Friday, diikuti pula cuti panjang sehingga hari Selasa, Easter Holiday.

Singgah di Lakes Entrance

Setibanya di Lakes Entrance, kami singgah di Apex Park, menghadap North Arm Lake, berhadapan dengan Info Centre untuk berehat dan makan pagi + tengahari (brunch: breakfast + lunch). Kelihatan ramai sekali pengunjung dan pelancong keturunan Cina berkumpul di sana sini.
Umumnya, Lakes Entrance adalah penyambung antara dua kawasan berair iaitu laut (Laut Tasman) dan gugusan Gippsland Lakes. Di samping keindahan alamnya, ia turut menjadi tarikan utama kaki pancing dan pemilik bot persendirian. Tidak hairanlah, di Apex Park sendiri terdapat pelantar khas untuk melabuhkan bot. Dengan pemandangan bot-bot teroleng-oleng di permukaan air, diserikan lagi dengan kehadiran burung pelican, black swan dan seagull yang jinak bersebelahan pelantar membuatkan persekitarannya lebih menarik lagi.

Sebelum meneruskan perjalanan, kami singgah seketika di Esplanade, bersebelahan Post Office Jetty. Tertarik hati melihat keunikan ukiran bongkahan pokok cypress sebagai memorial tentera Perang Dunia Pertama.
Koleksi foto di Lakes Entrance terdapat di Album Foto Kami. Foto-foto berkenaan hanyalah rakaman tempat yang kami singgahi. Masih banyak tempat menarik yang boleh diterokai kiranya ada kesempatan, antaranya 90 Mile Beach, Sea Shell Museum, Buchan Caves, Nyerimilang Heritage Park and Homestead, meronda tasik-tasik menaiki bot, memancing dan meredah hutan.

Merentasi Monaro Hwy-Federal Hwy

Perjalanan seterusnya masih melalui Princess Hwy sehingga tiba di Cann River, kami membelok ke Monaro Hwy. Laluan pendalaman merentasi beberapa taman negara, banjaran gunung dan padang rumput menuju Canberra. Awalnya kami merancang menyusuri laluan pantai hingga ke Sydney tetapi terpaksa bertukar arah kerana kesuntukan masa. Anak-anak pun tidak sabar lagi untuk berjumpa dengan sepupu-sepupu mereka. Insya Allah ketika pulang nanti barulah kami melalui laluan pantai.

Di Canberra, kami sekadar melewati pinggir bandar bersebelahan Canberra Airport menuju ke Federal Highway. Ketika berhenti mengisi minyak, AlhamduliLlah kami berkesempatan menunaikan solat jamak di kawasan lapang di belakang stesyen minyak.

Begitulah aturannya berada di negara non-Muslim. Jika ada ruang, kesempatan dan kemudahan maka di situlah solat ditunaikan walaupun hanya beralaskan tanah atau akhbar dan berada di khalayak ramai. Tanpa sedar, hati mensyukurinya malah terasa nikmatnya pula. SubhanaLlah.

Tiba di Sydney

AlhamduliLlah, kami selamat tiba di rumah Eusni-Fahimey @ 15, Arthur Street, Carlton kira-kira jam 9:30 malam. Perjalanan selama 13 jam yang amat meletihkan. Kepala terasa berdenyut-denyut dan tekak pula meloya. Selepas makan nasi dan menelan 2 biji paracetamol, saya terus masuk tidur. Anak-anak pula entah pukul berapa tidurnya setelah bersua dengan sepupu-sepupu mereka.