Thursday, April 15, 2010

Berkunjung Ke Blue Mountains

Isnin (05/04/2010)

Hari ini kami ke Blue Mountains National Park, kira-kira 120 km dari Sydney. Tumpuan kami adalah Scenic World yang terletak di Katoomba, Blue Mountains. Di sini terdapatnya kemudahan 4 ways (walkway, cableway, railway dan skyway) bagi tujuan meninjau kawasan sekitarnya.
Katoomba pada awalnya adalah kawasan perlombongan arangbatu, kini bertukar kepada kawasan pelancongan yang terkenal.

Blue Mountains mendapat nama dari kawasan lembahnya yang berkabus biru, terhasil dari percikan minyak pokok eucalyptus yang mendominasi kawasan perlembahannya.
Three Sisters, bongkahan batu 3 serangkai dan puncak permukaan tanah tinggi yang mendatar bagaikan ditarah adalah antara tarikan utama di Blue Mountains. Kawasan sekitarnya dikatakan telah wujud sebelum era dinosaur lagi terutama batuannya yang kelihatan masih teguh. Begitu juga dengan pepohonan yang melatari persekitarannya, kebanyakannya dari spesis yang jarang ditemui.

Sebahagian fotonya terdapat di Album Foto Kami (Blue Mountains).

Scenic World, Katoomba

Kami bertolak dari rumah kira-kira jam 12:00 tengahari. Cuaca di sepanjang jalan kurang baik, mendung berpanjangan dengan sesekali hujan merintik turun. Risau juga kerana tempat yang ditujui adalah kawasan terbuka. Setibanya di Katoomba Park, tempat letak keretanya telah pun penuh. AlhamduliLlah, masih ada kekosongan di Katoomba Falls Reserve. Malah dipermudahkan dengan adanya kawasan berkelah untuk makan tengahari, berhampiran pula dengan tandas.
Sesudah menunaikan solat jamak, keadaan cuaca bertukar cerah dengan sederhana panas. Berterusan sehingga kami beredar pulang pada lewat petangnya. Setinggi-tinggi kesyukuran kepadaNya.

Dari tempat letak kereta, kami berjalan menyusuri denai di bawah payungan pokok-pokok menghijau menuju ke Scenic World. Bagi anak-anak, hampir 15 minit meredah hutan tidak kelihatan penatnya. Seronok sekali mereka apabila dapat bersama.

Setibanya di Scenic World, kami disambut oleh 4 arca patung kaum Aboriginal, kisah dongengan the Three Sisters. Ada lagenda di sebaliknya. 3 arca wanita adalah 3 beradik; Meenhi, Wimlah dan Gunnedoo yang disumpah menjadi batu oleh bapanya, Tyawan untuk mengelakkan daripada kuasa jahat, Bunyip. Sayangnya tulang sakti Tyawan hilang menyebabkan sumpahannya terus kekal sehingga kini. Sebenarnya kisah lagenda ini banyak versinya. Namun hakikat sebenarnya, hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Yang pasti tiada tahyul dalam Islam.

Skyway

Penjelajahan kami di Blue Mountains bermula di Scenic World Top Station dengan menaiki Skyway menuju Skyway Eastern Station. Ianya boleh memuatkan kira-kira 70 orang merentasi Jamison Valley dengan kedalaman hampir 250 meter.
Dari sisi Skyway, jelas kelihatan persekitarannya yang kebiru-biruan. The Three Sisters, Orphan Rock, Katoomba Falls dan Kanangra Walls antara fenomena alam yang menakjubkan. Di bahagian tengah Skyway pula terdapat kepingan kaca telus pandang terus ke lembah, jauh sayup di bawahnya. Boleh menaikkan bulu roma dibuatnya.

Dari Eastern Station, kami ke Echo Point Lookout, hentian yang terkenal untuk meninjau kawasan sekitarnya terutama Three Sisters. Seterusnya kami ke Katoomba Falls. Anak-anak lebih teruja lagi, mereka sampai dahulu daripada ibu bapa mereka. Hairannya tiada orang bermandi-manda. Mungkin ada larangannya yang tidak terpandang. Seterusnya kami kembali menaiki Skyway kembali ke Top Station.

Railway

Dari Top Station kami menaiki pula keretapi terbuka yang menjunam turun 52 darjah (dikatakan antara tercuram di dunia) ke Railway Bottom Station di Jamison Valley. Landasannya tidaklah panjang, hanya kira-kira 400 meter sahaja. Suara teriakan ketakutan kedengaran apabila ianya melalui terowong pendek yang gelap. Menurut sejarah, ianya telah dibina pada tahun 1880an untuk membawa pelombong arang batu.

Walkway

Seterusnya kami berjalan perlahan-lahan melalui laluan berkayu Walkway menuju ke Cableway Bottom Station. Di sekeliling kami adalah pepohonan menghijau meneduhkan suasana sekitarnya. Awalnya kami dihidangkan dengan sejarah perlombongan yang pernah dijalankan di Katoomba dan realiti pembentukan arca batu termasuk the Three Sisters. Berikutnya ditunjukkan keganjilan pokok-pokok di sekitar Walkway yang membentuk pelbagai bentuk. Segalanya dengan kehendakNya.

Cableway

Di Cableway Bottom Station, kami terpaksa menunggu giliran kerana pengunjungnya terlalu ramai berbaris untuk kembali ke Top Station. Menaiki Cableway, ulangan pemandangan persekitaran dapat dihayati keindahannya dari sudut yang berlainan pula.

Sekitar jam 5:00 petang, kami bergerak pulang. Perjalanan yang amat memeritkan. Laluan awalnya sesak akibat kerja-kerja menaiktaraf jalan, lebih-lebih lagi malam pun mula menjengah. Kami berhajat singgah di Masjid Gallipoli di Auburn tetapi terpisah dengan kereta Fahimey. Berpusing-pusing kami mencari arahnya tetapi tidak ditemui. Apa lagi, terus pulang ke rumah mereka di Carlton. Kami bersolat jamak di rumah sahaja.

No comments: