Monday, April 12, 2010

Melepaskan Lelah

Hari Sabtu (03/04/2010)
Berehat Di Rumah
Hari ini kami tidak ke mana-mana. Sekadar berehat di rumah sambil melepaskan lelah seharian di jalanan. Penat berkenderaan selama 13 jam masih lagi terasa.
Elok juga, beri peluang kepada anak-anak untuk bersama dengan sepupu-sepupu mereka. Saban waktu mereka sentiasa bersama. Bermain, menghadap komputer, menonton televisyen/DVD, makan, membaca dan apa sahaja aktivitinya sentiasa bersaingan. Dari pagi hingga ke petang, membawa ke malam. Begitulah mereka setiap hari.
Lihatlah foto di sebelah mahupun koleksi foto Ragam Sepupu di Album Foto Kami, betapa akrab dan seronoknya mereka.
Sydney Market
Tengaharinya, saya keluar mengikut Fahimey dan Eusni ke Sydney Market, dahulunya dikenali sebagai Flemington Market yang terletak di Parramatta Road, tidak berapa jauh dari rumah mereka di Carlton. Tinggallah Laili di rumah bersama budak-budak berlapan.
Bagi Fahimey dan Eusni, itulah pertama kali mereka ke pasar berkenaan. Jadi sama-samalah kami melilau mencari laluan masuk dan di mana kedudukan tempat jualannya. Pasarnya besar sekali. Terdapat beberapa bangunan khusus untuk menjual barangan seperti hasil kebun/ladang, bunga-bungaan dan sebagainya. Seperti mana kebanyakan pasar walaupun di bumi asing, warga Cina ramai sekali berniaga. Malah ramai juga kelihatan peniaga Muslim di samping Aussie sendiri.
Jika dibandingkan dengan Dandenong Market di Melbourne, purata harga barangan di Sydney Market ini nyata lebih murah. Tidak kiralah sayuran ke, buahan ke mahupun hasil laut. Hairan juga, sedangkan kos sara hidup di Sydney dan sekitarnya lebih tinggi berbanding di Melbourne. Untunglah mereka jika berbelanja di Sydney Market.
Berjalan-jalan merayau ke serata pelusuk pasar, bertuah dapat ketemu dengan beberapa orang kenalan rakyat Malaysia. Mereka adalah Sdr Yusof dan Sdr Azmi, pelajar PhD di Sydney serta Ms Rosalind yang telah lama bermastautin di Beverly Hills, tidak jauh dari Carlton.
Petangnya kami bercadang turun berkelah di tepi laut tetapi cuaca tidak mengizinkan. Tiba-tiba sahaja hujan turun, tambahan pula persekitarannya agak sejuk. Lebih baik duduk di rumah sahaja.

No comments: