Friday, April 16, 2010

Bermalam Di Ulladulla

Hari Selasa (06/04/2010) kami hanya menghabiskan masa di rumah sahaja. Selepas Zohor, kami berempat dewasa keluar ke Rockdale Shopping Centre. Anak-anak berlapan pula ditinggalkan di rumah. Mereka lebih suka begitu.

Hari Rabu (07/04/2010), kami merancang untuk mula bergerak pulang ke Dandenong, Victoria. Hajat kami melalui laluan pantai sambil menyinggah di tempat-tempat yang menarik. Perjalanan yang agak jauh, melebihi 1000 km. Jadi kami perlu bermalam di pertengahan jalan sebelum menyambung perjalanan keesokan harinya.

Eusni dan Fahimey setuju untuk turut serta sehingga ke tempat bermalam. Paginya, kami menempah rumah tumpangan. AlhamduliLlah ada kekosongan di Ulladulla Holiday Village, kira-kira 200 km dari Carlton. Seronok anak-anak kerana masih dapat bersama.
Koleksi foto boleh diakses di Album Foto Kami (Ulladulla).

Bertolak ke Ulladulla

Kami bertolak lewat sedikit, kira-kira jam 3:00 petang kerana Eusni ada temu janji di hospital. Perjalanan kami lancar menyusuri Princess Hwy, seterusnya membelok ke laluan pesisir pantai, Grand Pacific Drive (GRD). Jika di Victoria, GRD ini seumpama Great Ocean Road (GOR). Jarak GRD ini kira-kira 140 km dari Sutherland hinggalah ke Dunmore.

Pemandangan pantai dan lautnya amat mempesonakan dengan air laut membiru terbentang luas dengan alunan ombak lembut menghempas pantai. Di penghujung Sea Cliff Bridge yang baru dibina (panjangnya 665 meter), kami berhenti untuk mengabadikan keindahan alam ciptaan Tuhan. Indahnya alam seindah nama-namaMu, Ya Allah. SubhanaLlah.

Hentian seterusnya adalah Sharkey’s Beach. Gulungan ombaknya sedikit tinggi dan kelihatan ramai kaki surfing sedang rancak meluncur di atasnya.

Meneruskan perjalanan, kami melalui bandar kosmopolitan, Wollonggong, bandar ke-3 besarnya di NSW. Terdapat banyak bangunan-bangunan tinggi serta rumah-rumah yang bertingkat.

Singgah di Kiama

Kira-kira jam 5:00 petang, kami tiba di Kiama, bersebelahan Lighthouse putih dan Blowholes yang terkenal. Sempat kami berwuduk di tandas Info Centre sebelum ianya ditutup, seterusnya menunaikan solat qasar Asar.

Nama Kiama berasal dari bahasa Aborigines, Kiarama-a bermaksud ‘di mana laut membising’. Umumnya, Kiama adalah antara pusat perikanan yang penting di NSW dengan pelbagai hasil laut segar boleh diperolehi dengan mudah. Lighthouse, Blowholes, Black Beach dan Cathedral Rocks adalah antara tarikan utama di Kiama.

Sementara menunggu masuknya waktu Maghrib, kami makan-makan dan berkunjung ke Blowholes Lookout. Blowholes adalah lubang-lubang yang terbentuk di celahan batu yang bersambungan dengan laut.

Terdapat banyak blowholes, salah satunya agak besar, tidak jauh dari lookout yang disediakan. Ketika ombak menghempas batu, airnya akan melonjak tinggi melalui blowhole tersebut. Airnya bersemburan keluar, bergantung kepada sekuat mana hempasan ombak. Kami bertuah dapat melihat fenomena alam yang cantik itu walaupun lonjakan airnya tidak berapa besar dan tinggi.

Tiba di Ulladulla

Sesudah menunaikan solat jamak Maghrib-Isyak, kami bertolak menuju Ulladulla, meredah kelam malam berpandukan navigator. AlhamduliLlah kami selamat tiba di Holiday Village kira-kira jam 8:30 malam.

Ulladulla sama seperti Kiama. Ianya terkenal dengan kegiatan penangkapan ikan, udang, lobster, ketam dan pelbagai makanan laut. Funland, taman permainan tertutup (indoor fun park) terletak di Rowen's Arcade, Ulladulla, dikatakan yang terbesar di NSW. Kami tidak berminat mengunjunginya, cukuplah sekadar berhenti bermalam di Ulladulla.

No comments: