Monday, April 19, 2010

House Warming : Zain-Saliza

Petang kelmarin (Ahad-18/04/2010), seusai solat Zohor, warga Kg Dandy menghadiri majlis kesyukuran @ house warming di rumah Ustaz Zain-Wan Saliza @ 33, Latham Cr, Dandenong North. Mereka adalah ahli keluarga baru Kg Dandy, komuniti rakyat Malaysia yang sedang merantau di Dandenong, Noble Park dan yang bersekutu dengannya.

Ustaz Zain Sulaiman, pensyarah UKM baru sahaja tiba di Victoria hampir 2 bulan lalu. Beliau menyambung pengajian di peringkat PhD di Monash University kampus cawangan Clayton, jika tidak silap, dalam bidang Literature. Menurut sumber, beliau adalah lepasan universiti di Timur Tengah. Jadi, tidak salahlah kiranya diberikan gelaran Ustaz ...8)

Bersama Ustaz Zain adalah isterinya, Wan Saliza Wan Razak (foto atas, paling kanan) dan 2 pasang anak kembar mereka, Faris dan Farah (7 tahun) dan Raiyan dan Raihan (8 bulan). Turut serta mengiringi mereka adalah ibu Saliza, Mak Wan (foto atas, paling kiri) yang akan bersama mereka sehingga pertengahan Mei hadapan sebelum pulang ke kampung halaman di Rhu Renggeh, Terengganu.

Mereka berpindah ke rumah sewa tersebut pada awal April baru-baru ini. Masih baru lagi. Rumahnya cantik dan kemas dengan halaman hadapan diserikan dengan deretan pokok-pokok bunga ros yang sedang berkembang mekar. Bahagian belakangnya pula luas bagaikan padang permainan. Elok juga kerana mereka mempunyai anak-anak yang sedang membesar.

Majlisnya cukup meriah dan penuh ceria. Para tamunya bukan sahaja warga Kg Dandy tetapi juga kenalan dari Pasco Vale, Bundoora, Lalor, Clayton dan juga jiran bersebelahannya.
Lebih istimewa lagi, juadah hasil tangan Mak Wan dan Saliza yang amat menyelerakan; nasi bukhari, nasi kerabu dan kafta. Ditambah pula dengan pelbagai juadah pot luck dari ahli keluarga Kg Dandy. AlhamduliLlah, hanya sedikit yang berbaki, dibungkus dan dibahagi-bahagikan sesama sendiri.

Sebahagian foto terdapat di Album Foto Kami (@ Rumah Ustaz Zain).

Terima kasih tuan rumah; Ustaz Zain, Saliza dan juga Mak Wan. Mereka benar-benar dikurniakan kekuatan olehNya. Sebenarnya Saliza baru sahaja keluar dari Dandenong Hospital pada pagi tersebut setelah ditahan semalaman kerana tekanan darah rendah.

Kami telah pun berkira-kira untuk memindahkannya ke rumah Kafi-Yati di Deakin Cr tidak jauh daripada rumah mereka. Namun semangat dan keinginan mereka sekeluarga cukup kuat untuk tidak menghampakan semua. AlhamduliLlah semuanya berjalan lancar.
Insya Allah, majlis kesyukuran @ house warming berikutnya akan diadakan di rumah Mokhtar-Raja Yasmin di Mulgrave pada awal bulan Mei nanti. Jumpa lagi di sana...

No comments: