Monday, April 12, 2010

Ke Opera House & Botanical Gardens

Hari Ahad (04/04/2010)

Hari ini berakhirnya Daylight Saving Time yang bermula sejak bulan Oktober tahun lepas. Masa seharian kini dikurangkan sejam. Urusan harian tiada bezanya cuma masa solat perlu dijaga kerana menjadi lebih awal sejam dari sebelumnya.

Hari ini kami menaiki keretapi tambang murah, Fun Day Ticket, khusus di hujung minggu. Bayarannya $2.50 untuk dewasa bersama 2 kanak-kanak. Dengan 4 dewasa dan 8 kanak-kanak, harga tiketnya hanya $10.00. Amat menjimatkan. Malah difahamkan boleh naik apa sahaja termasuk bas dan feri.

Dari rumah kami berkereta ke Hurstville Station. Di mana-mana sahaja kelihatan orang-orang Cina. Kebanyakan papan tanda kedai pun dalam dwi bahasa. Malah Bank of China juga terdapat di tengah-tengah bandar, besar pulak tu. Tidak hairanlah jika di bandar-bandar besar seumpama Sydney pun kegiatan perniagaannya banyak dimonopoli oleh bangsa berkenaan, mereka bijak mengambil peluang.
Koleksi foto di Opera House dan Botanical Gardens serta sekitarnya terdapat di Album Foto Kami.

Melawat Sydney Opera House

Dari Hurstville Station, kami bertukar keretapi di Central Station menuju ke Circular Quay Station. Dari keretapi lama, bertukar kepada keretapi moden 2 tingkat. Turun di Circular Quay Station, masing-masing begitu teruja sekali apabila terpandang Harbour Bridge dan Opera House di hujung pelabuhan.
Dengan cuaca sederhana panas, menambahkan lagi keseronokan kami. Tidak sedar kaki melangkah begitu pantas sekali di celah-celah ribuan pengunjung, sedar-sedar telah pun berada di hadapan Opera House yang tersergam megah dan indah. Di belakangnya pula berdiri gagah Harbour Bridge merentasi Sydney Harbour. Kami mendaki anak-anak tangga sehingga berada ke pintu masuk Opera House.
Bangunan Opera House mula dibina pada tahun 1959 dan siap sepenuhnya pada tahun 1973 dengan kos $102 juta. Ianya adalah hasil idea arkitek Danish, Joern Utzon yang meninggal dunia pada tahun lepas. Pada Jun, 2007 ianya disenaraikan oleh UNESCO sebagai Tapak Warisan Dunia. Difahamkan, setiap tahun kira-kira 7 juta pelancong datang berkunjung ke Opera House ini.
Berehat di Royal Botanical Gardens
Puas mengambil gambar di Opera House, kami beredar ke Royal Botanical Gardens bersebelahannya untuk berehat sambil makan dan menunaikan solat. Kesempatan yang ditunggu-tunggu oleh anak-anak. Berbekalkan sebiji bola dan padang berumput, mereka berkejaran ke sana sini penuh gembira dan menyeronokkan. Ibu bapa tidak melepaskan peluang, turut sama bermain bersama anak-anak, menambahkan lagi kemeriahan dan keharmoniannya.
Royal Botanical Gardens and Domain ini amat luas, kira-kira 30 hektar dan mula dibuka pada tahun 1816. Sebahagiannya menghadap Farm Cove di pinggir Sydney Harbour, bersebelahan dengan Opera House. Terdapat pelbagai tema taman yang diketengahkan, antaranya Begonia Garden, Cadi Jam Ora, Herb Garden, Oriental Garden, Rare Plants Garden, Rose Garden, Cammelia Garden dan juga Goverment House Ground yang bersejarah.
Tidak sempat kami untuk menjelajahnya, hanya berjalan-jalan di kawasan berdekatan sambil menghayati keindahan dan ketenangannya.
Seterusnya kami bergegas ke jeti Circular Quay untuk menaiki feri ke Darling Harbour tetapi dihalang oleh petugas di tempat tiket. Katanya setiap orang termasuk kanak-kanak perlu membayar tiket $2.50 seorang. Walaupun dimaklumkan maklumat yang kami terima sebelumnya, mereka tetap tidak melepaskannya. Tercenggang-cenggang kami dibuatnya. Siapa yang betul sebenarnya? Entahlah.... pilihan kami, baik pulang sahaja ke rumah menaiki keretapi seperti ketika datang sebelumnya.


Bersantai Di Pantai
Selepas solat Asar, kami keluar pula ke pantai berdekatan. Anak-anak bermain bola, membina benteng pasir dan berkejaran di gigi air melepasi hempasan ombak. Teringin sekali mereka untuk mandi manda tetapi tidak dibenarkan. Amat merbahaya. Ombaknya sedikit ganas, tambahan pula airnya agak sejuk. Menjelang Maghrib semuanya dikerahkan naik ke pantai, terus bersiap-siap pulang ke rumah.

No comments: