Monday, January 18, 2010

Sillaturahim Keluarga SE

Keluarga pasca siswazah Malaysia (lepasan Ijazah) di South-Eastern (Melbourne) agak ramai juga. Majoritinya tertumpu di Clayton-Oakleigh East di mana terletaknya Monash University. Sebahagian lagi tinggal di Dandenong, Springvale, Noble Park, Glen Waverley, Mt. Waverley dan juga Blackburn South.

Pada pagi Sabtu baru-baru ini (16/01/2010) kami berkumpul di Jells Park, Wheelers Hill, kira-kira 15 km dari Dandenong. Perjumpaan yang diadakan khusus dalam usaha mengeratkan sillaturahim sesama kami. Lebih-lebih lagi terdapat pertambahan ahli keluarga baru SE. Bagi para pelajar tahun akhir, perjumpaan ini diharapkan sekurang-kurangnya dapat meredakan ketegangan dan tekanan pengajian mereka.
Koleksi foto terdapat di Album Foto Kami (Sillaturahim SE) atau klik di sini.

Pada peringkat awalnya, rakan-rakan Kg. Dandy (komuniti Dandenong-Noble Park dan sekitarnya) merancang mengadakan perjumpaan rutin bulanan kami di Dandenong. Namun memandangkan sudah lama tiada majlis sesama rakan-rakan lain di SE, kami mengambil inisiatif untuk mempertemukannya. Maka tempatnya berubah ke taman, lebih luas dan selesa untuk berkumpul dalam jumlah yang ramai. Konsep penyatuan makan pagi-makan tengah hari (Brunch : Break fast-Lunch) diatur dengan setiap keluarga membawa makanan sendiri (pot luck) untuk dikongsi bersama.

Cuaca pada hari berkenaan baik sekali. Sederhana panas dengan suhu sekitar 30 darjah Celcius. Tempat berbumbung dengan 6 bangku kayu yang dipilih amat strategik dan selesa. Sekitarnya teduh dipayungi pepohonan rendang. Di sebelahnya tersedia tandas dan di hadapannya pula terdapat Yabbie Hill Playground. Seawal jam 8:00 pagi lagi, keluarga Lajiman dan Huzaizi telahpun tiba untuk memastikan ianya menjadi milik kami. Terima kasih daun keladi.

Mulai jam 9:00 pagi, rakan-rakan SE bersama keluarga masing-masing mulai tiba dengan juadah pot luck tersendiri. Sambutannya amat menggalakkan, hampir 200 orang hadir. Bangku-bangku kayu dipenuhi dengan aneka juadah yang amat menyelerakan dengan cita rasa Melayu. Begitulah adanya, walau pun jauh di perantauan, selera tanah air sentiasa diutamakan.

Terbayang keseronokan pada hadirin yang hadir. Kemesraan mudah sahaja terjalin. Tiada batasan orang lama mahu pun orang baru. Moga ianya berterusan selamanya. Dalam ketenangan para ibu bapa beramah mesra, anak-anak pula tidak melepaskan peluang bersama rakan-rakan mereka bermain di taman permainan atau di padang bersebelahannya. Diselangi juga dengan majlis hari lahir ringkas untuk Izzati Wafir dan Maisarah Cikgu Din.

Sebagai pengisiannya, sesi suai kenal telah diatur. Ahli keluarga baru memperkenalkan diri mereka, antaranya Rudie-Dr. Ashrini, Shapawi-Marlini, Mohd Nor-Dr. Ziela, Hisham-Zurida, Mohizam-Dr. Norhana, Dr. Zaiton, Dr. Faiz dan beberapa orang lagi. Diikuti pula oleh ucapan perpisahan dari Arif-Yang yang akan pulang ke tanah air dalam masa terdekat.

Seterusnya, Ustaz Muhammad Razak (pelajar tahun akhir di Melbourne University) dijemput khusus untuk menyampaikan tazkirah. Ustaz menekankan betapa perlunya kita mendapatkan kefahaman jelas tentang kesyumulan Islam.

Beberapa isu hangat di tanah air kini seperti penggunaan kalimah Allah oleh penerbitan Kristian dan usaha-usaha terancang kelompok Islam Liberal turut disentuh oleh Ustaz Razak yang juga Presiden ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia). Tak secara langsung Ustaz berkempen, masuklah ABIM untuk memperjuangkan Islam…8). Terima kasih Ustaz.

Melewati waktu tengah hari, selepas merakamkan foto berkumpulan, masing-masing mula beredar pulang. Tidak dilupakan, juadah yang berbaki dibungkus untuk bekalan makan malam. Terima kasih pada semua. Moga ada hikmahnya dari perjumpaan kali ini.

1 comment:

Tini said...

Ini lagi satu tak faham dgn perangai org melayu bila duduk luar negara. Perkara utama mereka akan buat ialah "show off" to the matsaleh. Mesti nk buat syarahan agama atau sembahyang beramai2 di park tempat lalu lalang org ramai..public area.