Thursday, September 17, 2009

Tadarus Al-Quran

Ketika tibanya bulan Ramadhan, amalan bertadarus Al-Quran sememangnya menjadi antara keutamaan kami sekeluarga, terlebih lagi ketika berada di Melbourne ini. Matlamat kami, setiap hari sekurang-kurangnya 1 juz dihabiskan dan sebelum berakhirnya Ramadhan keseluruhan 30 juz dapat ditamatkan.
AlhamduliLlah, puji-pujian tiada bertepi untuk Allah SWT, dengan izinNya pagi semalam kami berjaya melakukannya. Menyamai pencapaian kami pada tahun-tahun sebelum ini. AlhamduliLlah.
Usaha tadarus ini telah dilakukan seawal Ramadhan oleh kami 4 beranak (ayah, ibu, Izzuddin dan Hanisah) setiap kali selepas solat Maghrib dan selepas solat Subuh. Solehah pula sibuk dengan pembelajaran tajwidnya.
Kesungguhan anak-anak amat dipuji. Walaupun penat dan mengantuk, segalanya dapat ditempuhi penuh kesabaran. AlhamduliLlah, moga berterusan sehinggalah ke akhir hayat mereka. Malah diharapkan Al-Quran bakal menghiasi diri anak-anak walau di mana sahaja mereka berada. Ameen.
Pada bulan-bulan lain amalan tadarus ini masih diteruskan seperti biasa tetapi tiada had masa untuk khatam. Adakala cepat dan adakala lambat.
Izzuddin dan Hanisah telah pun mahir membaca Al-Quran sejak mereka di tanah air lagi. Selepas mereka khatam kali pertama, usaha pembacaannya masih diteruskan sehinggalah kini. Jika dahulu kami, ibu bapanya yang menunjuk ajar tetapi kini adakala mereka berdua sahaja membacanya sambil disemak secara bergilir-gilir. AlhamduliLlah, ada peningkatannya.
Ketika di Malaysia, saya lebih suka membaca Al-Quran bersendirian termasuklah di bulan Ramadhan. Waktunya selepas solat Subuh, waktu rehat di pejabat dan sementara menunggu waktu berbuka di masjid. Tambahan waktu, selepas solat Zohor dan Asar di hujung minggu. Lebih selesa begitu, senang untuk diatur masa sendiri. Sesekali dapat dirujuk pada terjemahannya.
Setiap kali menatap Al-Quran, hati terasa seronok sekali. Agaknya itulah dinamakan mukjizat Al-Quran. Moga Al-Quran sentiasa bertakhta di hati kami sekeluarga dan kalian semua. Ameen.

2 comments:

Faz said...

salam kenal..
anak sy pon name Hanisah :)

ropidi 'n laili said...

salam ukhwah juga dari saya,

Hanisah, bukan sahaja indah pada sebutan tapi maknanya...8)