Tuesday, September 8, 2009

Ramadhan di Perantauan

Tahun ini merupakan tahun ketiga kami sekeluarga berpuasa dan Insya Allah beraya di perantauan Melbourne. Jauh dari ibu bapa serta adik beradik dan sanak saudara. Rasa rindu sememangnya ada, lebih-lebih lagi ketika berbuka puasa dan juga di pagi hari raya. Namun segalanya diterima penuh redha.

Dengan adanya keluarga sendiri bersama dan dapat saling berhubungan, sekurang-kurangnya kerinduan terubat jua. Tambahan pula ramai rakan taulan sesama rakyat Malaysia mahupun serumpun Melayu dari Singapura, Indonesia serta Brunei senasib di perantauan. Merekalah teman, merekalah saudara dan mereka jugalah ahli keluarga. Susah senang ditanggung bersama. Keakraban yang terjalin melahirkan semangat kekeluargaan yang tinggi bagaikan adik beradik seibu sebapa. Begitulah indahnya persahabatan di perantauan.

Di Dandenong, di mana kami tinggal sekarang terdapat 13 keluarga semuanya. Hampir setiap minggu ada sahaja kueh mueh dan juadah berbuka yang sampai ke depan pintu. Masing-masing saling hantar menghantar dan balas membalas. Keluhuran adat masih segar di bumi Melbourne. Ada ketikanya meja penuh dengan pelbagai kueh mueh hantaran, ditambah pula dengan kueh mueh bercita rasa Malaysia yang dibeli di Bazaar Ramadhan pada setiap hujung minggu. Apa nak buat, anak-anak pun ada cita rasanya tersendiri. Tak mengapalah, seminggu sekali sahaja.

Pada tahun lepas Bazaar Ramadhan Malaysia diadakan di Malaysia Hall di Melbourne City pada setiap petang Sabtu. Namun tahun ini tiada lagi di sana, difahamkan mendapat bantahan penduduk sekitarnya. Tambahan pula bangunan Malaysia Hall sedang dilakukan kerja-kerja penambah baikan.

Tahun ini Bazaar Ramadhannya masih lagi dijalankan tetapi di persekitaran komuniti Melayu Malaysia masing-masing. Lazimnya diadakan setiap hujung minggu, bergilir-gilir di halaman belakang rumah para pelajar Malaysia.

Bagi South-Eastern Group, ianya diadakan di Clayton di mana ramai pelajar Monash University kampus Clayton tinggal. Sambutannya amat menggalakkan terutama di kalangan pelajar under graduate yang amat merindui masakan Malaysia. Bersama rakan-rakan Dandenong, kami turut membuka gerai dengan pelbagai juadah berbuka puasa seperti nasi hujan panas, dendeng, bubur lambuk, roti jala, karipap, cucur badak dan juga kueh-kueh raya.

Di malam hari, masjid-masjid pula meriah dengan solat tarawikh dan witir. Tidak terkecuali Masjid Emir Sultan di Dandenong. Walaupun perlaksanaannya dilakukan mengikut Mazhab Hanafi tetapi sambutan dari pengikut lain-lain mazhab amat menggalakkan. Dikerjakan sebanyak 20 rakaat tarawikh dan 3 rakaat witir, cuma kaedahnya sahaja sedikit berbeza, antaranya 4 rakaat 1 salam, bacaan selawat selepas salam dan tiada doa qunut.

Tadarus Al-Quran di masjid pula diadakan selepas solat Subuh setiap hari, satu hari satu juzuk. Kami sekeluarga hanya bertadarus di rumah, selepas solat Maghrib dan selepas solat Subuh setiap hari. Azam kami untuk khatam Al-Quran sebelum berakhirnya Ramadhan, sama seperti tahun-tahun sebelum ini. Insya Allah.

Ramadhan pada tahun ini dilalui dalam suasana peralihan musim, dari musim sejuk kepada musim bunga. Sejuknya masih terasa dengan suhu antara 13 – 20 darjah Celcius diiringi cuaca yang tidak menentu, hujan dan panas bersilih ganti berserta angin yang sentiasa bertiup, menyejukkan lagi persekitaran. Dalam suasana seumpamanya, penatnya berpuasa kurang terasa. Anak-anak pun steady sahaja berpuasa.

Cuma dugaan untuk anak-anak lebih sedikit ketika mereka bersama kawan-kawan di sekolah. Yang pasti para pelajar non-Muslim tidak berpuasa, mereka bebas makan ketika recess dan juga lunch time. Tidak terkecuali segelintir pelajar Muslim terutama di grade rendah seperti Solehah. AlhamduliLlah, mereka berjaya menghadapinya dengan keimanan yang tinggi.
Begitulah sepintas lalu suasana Ramadhan yang dilalui setakat ini. Moga kami sekeluarga dirahmati Allah SWT. Begitu juga kepada para pengunjung blog kami ini, terutama dalam meniti 10 hari terakhir yang penuh barakah dengan ganjaran yang tidak terkira. Ameen.

3 comments:

rezeki said...

Salam,
alhamdulillah, semangat ukhwah yang erat di sana dalam menjalani ibadat puasa . Semoga segala amalan kita diterima Allah SWT.

ropidi 'n laili said...

Salam,
Begitulah hendaknya. Ameen...8)

salaam said...

ameeennn