Sunday, July 26, 2009

Pulang Ke Tanah Air

Bagi perantau yang mencari ilmu, sampai ketikanya mereka perlu kembali ke tempat asal. Apatah lagi jika kedatangan mereka dibiayai oleh majikan mahupun kerajaan.
Begitulah keadaannya rakan-rakan di Melbourne ini. Awal pagi Sabtu baru-baru ini (25/07/2009), Dr. Ruziaton (Kak Ruzi), Dr. Maimunah (Kak Mai) dan Muslim bersama isterinya, Balqis dan anak mereka, Mardihah berangkat pulang ke tanah air.

Kak Ruzi dan Kak Mai berada di Melbourne sejak November tahun lepas. Mereka mengikuti latihan kerja (job attachment) berpusat di Monash University, Nottinghill (Clayton) dengan pengkhususan dalam bidang-bidang tertentu. Kak Ruzi terlibat dengan warga tua, manakala Kak Mai berkaitan dengan remaja.

Mereka berdua amat rapat dengan keluarga kami. Ketika mula tiba di Melbourne, mereka tinggal bersama kami dan mereka juga sama fakulti dengan Laili di universiti. Anak-anak perempuan kami, Solehah dan Hanisah pula amat manja dengan mereka, acap kali juga bermalam di rumah mereka di Oakleigh East. Malah kerap melancung bersama, antaranya ke Adelaide, Bright, Mornington Peninsula dan juga di sekitar Melbourne.

Sebelum berangkat ke Melbourne Airport, malam Sabtunya mereka berkumpul di rumah Halimaton, jiran mereka di Oakleigh. Kami pun turut ke sana. Kak Siti Dandenong (Dr. Siti Aminah), keluarga Iwan dan Aswadi pun turut bersama. Riuh rendah rumah dengan gelak ketawa dan usik mengusik. Begitulah kemesraan yang sedia terjalin walaupun perkenalannya tidaklah lama. Dalam keceriaan terbayang rona kesedihan menghadapi perpisahan yang bakal dihadapi tidak lama selepasnya.

Mereka keluar dari rumah sekitar jam 8:45 malam menaiki 2 buah teksi tuan rumah mereka, Cina Malaysia. Dengan kemudahan cab voucher dari universiti (dibiayai), tidak perlulah rakan-rakan menghantar mereka ke lapangan terbang, cukup sekadar melambaikan tangan sebelum teksi bertolak pergi. Bukannya tidak ingin menghantar sehingga sebelum berlepas tetapi rasanya ia lebih memudah dan memberi keselesaan kepada semua.

Pada malam yang sama, Muslim sekeluarga juga berlepas pulang ke tanah air setelah Muslim tamat pengajian peringkat sarjananya selama 1 ½ tahun di Monash University. Muslim kini adalah pensyarah kejuruteraan di Universiti Malaysia Perlis. Mereka juga tinggal di Clayton. Terlupa pula mereka berangkat pada masa yang sama dengan Kak Ruzi dan Kak Mai. Namun, kami telah bersua dan saling bermaafan ketika Majlis Pot Luck di rumah Tg Rashdan pada minggu lepasnya.

Ketika singgah bersolat Isyak di Monash Islamic Centre malamnya, bertemu Muslim di sana. Sememangnya masjid sentiasa menjadi tumpuan beliau walaupun beberapa jam lagi akan berangkat pulang. Selepas solat, beliau telah dijemput memberi ucapan oleh imam. Perpisahan yang menyentuh perasaan bagi para jemaah tetap masjid.

Untuk Kak Ruzi, Kak Mai dan Muslim sekeluarga… ampun maaf seikhlasnya atas segala salah-silap kami. Moga persahabatan dan persaudaraan yang terjalin tetap utuh sepanjang zaman. Doakan kesejahteraan untuk kami di perantauan. Insya Allah dipertemukan di kemudian hari. Ameen.

2 comments:

rezeki said...

Salam,
selamat berhari minggu.
setiap yg bermula tentu ada penghujungnya melainkan ALLAH . Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri ....
Semoga saudara sekeluarga sentiasa dibawah perlindungan dan kerahmatan ALLAH.

ropidi 'n laili said...

Salam,

Ameen. Ameen. Ameen. Terima kasih. Juga untuk saudara.