Tuesday, July 21, 2009

Tetamu Adelaide - Keluarga Dr. Jali

Salam. Kami dah sampai mlm td kul 8.00pm. AlhamduliLlah.

Begitulah mesej telefon bimbit (SMS) yang diterima dari Dr. Nita dari Adelaide pada pagi Sabtu baru-baru ini. AlhamduliLlah perjalanan kira-kira 10 jam beliau sekeluarga dari Sydney ke Adelaide terpelihara dan dilindungi Allah SWT, selamat pergi dan selamat kembali.

Dr. Nita dan suaminya, Dr. Jali adalah kenalan lama kami ketika Laili mengikuti pengajian sub-course di Flinders University, South Australia pada tahun 2006. Mereka telah lama menetap di Adelaide setelah menamatkan pengajian mereka di Australia. Ikatan persaudaraan yang sedia terjalin antara kami terus berkekalan dan sering berhubungan.

Bersama 3 anak mereka; Husna, Humairah dan Hani Sakinah, mereka telah datang berkunjung ke Melbourne pada hari Ahad minggu lepas. Sekolah di South Australia pula sedang bercuti 2 minggu. Sememangnya mereka amat kuat semangat. Demam yang dihidapi oleh kesemuanya tidak mematahkan hajat mereka. Tambahan pula ianya tidak dapat dielakkan. Penginapan sewa berdekatan Mt. Buller telahpun berbayar. Manakala temujanji di Kedutaan Malaysia, Canberra ACT telah ditetapkan, jika tidak perlu menunggu 3 bulan lagi.

Mengikut perancangan, mereka akan bermalam di rumah kami pada hari Ahad malam Isninnya tetapi tidak menjadi. Ketika singgah di rumah rakan lama mereka di Altona (sebelum Melbourne CBD), Jali dan anak-anak sudah tidak bermaya lagi, terus mereka bermalam di situ. Kasihan.

Keesokan harinya, mereka singgah makan tengahari dan solat jamak di rumah kami. Pertemuan melepas rindu setelah lama tidak bersua. Kali terakhir berjumpa pada akhir tahun lepas ketika kami berkunjung ke Adelaide. Hanisah dan Solehah amat teruja untuk berjumpa Husna, Humairah dan Hani, namun tidak kesampaian kerana kedua-duanya ke sekolah. Insya Allah berjumpa di lain kesempatan.

Dari rumah kami (berbekalkan nasi himpit dan dendeng), mereka terus menuju ke Lake Mountain kerana anak-anak asyik bertanyakan “mana saljinya”. Sekurang-kurangnya terungkai keinginan mereka memandangkan Mt. Buller masih lagi jauh untuk ditujui. Seterusnya mereka ke Mansfield untuk bermalam sebelum naik ke Mt. Buller keesokan harinya. Hari Khamis pula mereka mempunyai temujanji di Canberra dan bermalam di Sydney, di rumah kenalan mereka.

Kami mengharapkan mereka singgah di Melbourne dan bermalam di rumah kami ketika dalam perjalanan pulang ke Adelaide. Itupun jika mereka merasa kepenatan di jalanan. Nampaknya mereka memang kuat semangatnya. Mungkin juga demam pun dah pun kebah apabila dapat menyentuh salji di Mt. Buller…8)

Apa pun, terima kasih kerana sudi bertandang ke rumah kami. Sampai juga mereka setelah kerap kali kami menjemputnya. Insya Allah ketemu lagi di lain ketika.

No comments: