Monday, July 20, 2009

Pot Luck Dandenong

Telah lama kami, warga Malaysia di Greater Dandenong tidak mengadakan majlis bersama. Kali terakhir kira-kira 5 bulan lalu d rumah Lajiman-Suraya ketika Majlis Perpisahan Nordin-Yati-Zuran yang pulang ke tanah air setelah tamat pengajian mereka di Melbourne.

Hasrat untuk berjumpa dan beramah mesra seumpamanya telah lama diluah dan dibayangkan. Akhirnya impian tersebut menjadi kenyataan pada petang Sabtu lalu (18/07/2009). AlhamduliLlah.

Perjumpaan yang berkonsepkan pot luck kali ini diadakan di rumah Tg. Rashdan-Zura di Alexander Avenue, Dandenong. Terima kasih kepada tuan rumah yang sudi menjadi hos. Cadangan majlis berkenaan yang diwar-warkan seminggu sebelumnya ternyata mendapat sambutan amat menggalakkan. Noh-Rafidah telah menghadiahkan seekor lamb (aqiqah Nawfal) untuk BBQ. Malah perbelanjaan sebahagian daripada majlis adalah sumbangan para dermawan. Begitu juga kepada penyumbang pot luck. Terima kasih kepada semua.

Cuaca pada hari berkenaan sedikit mengusarkan. Panas dan redup kerap bersilih-ganti diiringi angin yang sentiasa bertiup. Suasana sejuk-panas yang menyegarkan. AlhamduliLlah ianya berterusan begitu, hujan tidak turun, cuma sekadar gerimis di akhir majlis.

Majlis yang bermula seawal jam 1:00 tengahari (selepas waktu Zohor) benar-benar mendapat sambutan. Hampir kesemua keluarga Dandenong-Noble Park-Blackburn seramai 17 keluarga (berjumlah sekitar 80 orang) hadir.
Meja juadah yang menghadap kolam renang di belakang rumah melimpah-ruah dipenuhi pelbagai makanan berat dan pembasuh mulut (dessert) yang dibawa oleh setiap keluarga. Amat menyelerakan sekali. Dari nasi ayam, BBQ lamb-ayam-sosej, mee goreng, spaghetti, salad sehinggalah berjenis-jenis kueh-mueh serta buah-buahan. Tidak larat untuk menjamah rasa kesemuanya sekali.

Turut sama memeriahkan majlis adalah penyertaan keluarga baru di Dandenong, pasangan Syahril-Maizatul (kedua-duanya melanjutkan pengajian - Monash University, Clayton dan Melbourne University) serta keluarga Hisham (melanjutkan pengajian di Monash University – Caufield). Selamat datang kepada mereka.

Pada masa yang sama kami menjemput rakan-rakan dari Clayton dan Frankston yang bakal menamatkan pengajian/ latihan kerja mereka dan akan pulang ke tanah air dalam masa terdekat, antaranya Muslim, Fahmi dan Zainah. Dr. Maimunah, Dr. Ruziaton dan Norhaini pula tidak dapat datang kerana mempunyai urusan penting. Mohon maaf seikhlasnya atas segala kesilapan, moga ketemu di lain kesempatan.

Di samping itu ianya menjadi majlis perpisahan sementara untuk keluarga Noh-Rafidah (kedua-duanya belajar) dan Zainah Huzaizi yang bakal pulang ke tanah air untuk urusan pengumpulan data pengajian mereka selama 2 hingga 3 bulan. Insya Allah ketemu lagi.
Koleksi foto terdapat di Album Foto Kami (Pot Luck Dandenong) atau klik di sini.

Kemesraan sesama sendiri jelas kelihatan di mana-mana. Saling bertegur sapa dan berbual mesra. Bercerita dan berkhabar berita bagaikan telah terlalu lama tidak bersua muka. Sekelompok di sana, sekelompok di sini. Terbayang kepuasan dan keseronokan pada setiap wajah.

Tidak terkecuali anak-anak, masing-masing dengan kelompok usia mereka. Anak-anak remaja lelaki tergesa-gesa makan, terus berkejar ke padang di hadapan rumah untuk bermain bola sepak. Anak-anak remaja perempuan pula tenang makan di hadapan kolam renang dan berjalan beriringan menyusur laluan ke padang. Anak-anak kecil pula dengan kelompok mereka, berkejaran di laman rumah. Suasana yang amat meriah sekali.

Dari cakap-cakap sesama ibu-bapa, telah terbayang untuk mereka berjumpa sekali lagi dalam masa terdekat sebelum tibanya Ramadhan kira-kira sebulan lagi. Insya Allah jika ada yang sanggup menjadi tuan rumahnya.

Menjelang jam 4:00 petang, masing-masing mula berkemas apa yang patut. Sekejap sahaja, setiap bekas licin tidak berbaki. Malah bertukar isinya akan juadah baru yang diidami, lebihan dari hidangan. AlhamduliLlah, semangat setiakawan yang amat bermakna sekali.

No comments: