Monday, July 13, 2009

Pengalaman di Paris

Berikut adalah catatan ringkas Laili pengalaman singkatnya berada di kota raya Paris. Sebahagian foto terdapat di Album Foto Kami (Paris) atau klik di sini.
Saya berada di Paris selama 3 hari 2 malam dari 07/07/2009 sehingga 09/07/2009 kerana menghadiri XIXth IAGG World Congress of Gerontology and Geriatrics bertempat di Palais des Congress. Peluang dan pengalaman yang amat bernilai terutama dalam perkongsiaan pengetahuan berkaitan warga emas dari serata dunia.

Tidak banyak masa untuk saya melancung di sekitar kota raya Paris. Hanyalah sekitar 4 - 5 jam waktu terluang selepas konferens sebelum malam menjengah. Itulah sahaja masanya, sekadar berjalan meronda jalan-jalan berdekatan dengan hotel penginapan. Hampir saban hari hujan turun, sedikit sebanyak membantutkan pergerakan.

Persekitaran Paris amat menarik sekali. Bangunan-bangunannya begitu artistic, historical, grand dan cantik dengan ukiran-ukiran unik, tegap melatari hampir keseluruhan kota rayanya. Kagum dengan kehalusan seni mereka yang masih terpelihara menungkah kemodenan. Terasa Melbourne mahupun Malaysia tidak dapat menandinginya.
Pemandangannya juga cantik. Di sesetengah tempat, ianya tampak ceria sekali dengan bunga-bungaan berkembang mekar mengimbangi kesibukan manusia di sekitarnya. Berklik klak foto diambil sehinggakan tak sampai 2 hari bateri kamera kehabisan, sesuatu yang tidak pernah dialami sebelumnya. Nasib baik dibawa charger bersama, jika tidak rugilah…

Hari pertama, lewat petang saya berjalan dari hotel menyusuri Ave de Wagram ke Place Charles de Gaulle di mana terletaknya Arc de Triomphe (foto sebelah). Bangunan bersejarah seakan pintu masuk kubu tersergam megah di tengah-tengah 12 simpang jalan. Seterusnya berjalan lagi melalui Ave des Champs-Elysees sehingga tiba di Road Point. Terpandang tanda arah ke Grand Palais dan Petit Palais tetapi laluannya terlalu gelap, menakutkan, terus sahaja pulang ke hotel. Singgah seketika di kedai cenderahati di Arc de Triomphe. Walaupun harganya mahal, namun dibeli juga, khuatir tidak berkesempatan membelinya di kemudian hari.

Petang hari kedua, dari Ave de Wagram, saya menyusuri pula Ave Kleber dalam keadaan hujan begerimis. Seterusnya gerimis bertukar lebat (terpaksalah dibeli payung cikai tapi mahal) setibanya di Place du Trocadero di mana terletaknya Palais de Chaillot, juga bangunan bersejarah yang unik.

Dari kejauhan, jelas kelihatan gah berdiri Eiffel Tower (orang Perancis sebut ‘Tour’). Tidak larat lagi untuk berjalan, senang cerita naik sahaja bas pelancongan dengan bayaran 24 Euro (untuk 2 hari, itu sahaja pakej termurah – rugi lagi).
Hentian pertama betul-betul di hadapan Eiffel Tower. Seni bina yang amat mengkagumkan walaupun bagi yang “buta seni” seperti saya. Tidak hairanlah ianya menjadi ikon utama Paris dan Perancis. Antara hentian seterusnya adalah Hotel des Invalides, La Madeleine (foto sebelah), Musee du Louvre, Cathedrale Notre-Dame (foto bawah), Arc de Triomphe dan juga Trocadera.

Berhajat juga untuk menaiki bot pelancongan menyusuri sungai/ terusan La Seine yang melingkari tengah kota tetapi rasa penatnya seakan nak pengsan. Terus sahaja pulang ke hotel. Terasa amat rindukan keluarga di Melbourne. Amat berharap dapat membawa mereka ke Paris di suatu hari nanti. Tunggulah sehingga Imran meningkat usianya; mengerti dan menghargai seni. Dalam usia 5 tahun sekarang, pasti Imran akan terasa jemu melihat semuanya itu. Insya Allah.

Umumnya, Paris sememangnya kota untuk golongan kaya dan terkenal tetapi tetap seperti zaman Quasimodo dahulu. Masih ada yang merempat dan mengemis, cuma mereka bukan sahaja setakat etnik Gypsy tetapi turut sama pendatang luar termasuk segelintir Muslim, antara yang ditemui dari Bosnia dan juga Egypt. Gambaran kurang elok jika dikaitkan dengan Islam.

Lalu lintasnya juga “crazy” (diakui oleh pemandu bas IAGG Shuttle) tetapi rasanya tidaklah seteruk Kuala Lumpur yang adakalanya kurang ajar dan tidak menghormati pemandu lain dan pejalan kaki. Namun pemandu di Paris lebih crazy dari Melbourne tetapi kebanyakan jalannya lebih besar dari Melbourne.

Untuk mencari cenderahati, didapati kedai-kedai di sekitar Notre-Dame lebih murah dan lebih banyak pilihan berbanding di tempat-tempat yang pernah disinggahi sebelumnya. Contohnya, dengan duit 10 Euro, kita boleh dapat 4 keping fridge magnet di Notre-Dome, sedangkan di kiosk Eiffel Tower hanya 3 keping sahaja. Di Arc de Triomphe lagi mahal, 7 Euro sekeping, istimewanya diletakkan dalam plastik.

Begitulah sepintas lalu yang sempat dicatatkan sebagai kenang-kenangan.

1 comment:

rezeki said...

Salam,
Paris , City of Light. Tempat yg menarik utk dikunjungi. Kami berpeluang berkunjung ke sana pd thn 2004 semasa kami tour europe. Menaiki eiffel tower dan menyusuri seine river dgn bot satu pengalaman yg menarik.