Thursday, February 19, 2009

Majlis Perpisahan

Sehari selepas makan-makan di rumah Tengku Rasydan, petang Ahadnya (15/02/2009), ahli keluarga Dandenong bersama keluarga Noble Park berkumpul pula di rumah Lajiman-Suraya di No. 13, Bedwell Avenue, Dandenong.

Beramah mesra sambil ber-BBQ. Ahli baru Dandenong, Hanif berbaju gelap
Kali ini bukan sekadar makan-makan tapi khusus diadakan untuk meraikan 3 keluarga yang telah dan akan pulang ke tanah air dalam masa terdekat. Keluarga Khaizuran-Julia telah pun pulang ke Malaysia di pertengahan Disember lalu tetapi Khaizuran kembali semula ke Melbourne untuk menyiapkan penulisan tesis PhD beliau. Keluarga Nordin-Siti Hazar, Insya Allah akan berangkat pulang pada awal pagi Ahad ini (22/02/2009). Sementara keluarga Naza-Norhayati pula dijangka pulang pada pertengahan Mac nanti.

Cuaca pada hari berkenaan cerah dengan panas sedikit membahang, suhunya sekitar 30 darjah Celcius. AlhamduliLlah, majlis yang berlangsung di back yard berjalan dengan lancar di bawah teduhan kanvas.

Nordin (baju hitam) dan Khaizuran (baju petak-petak) memilih lamb chop
Majlis dimulai dengan ucapan aluan diikuti dengan sepatah dua kata dari Abang Nordin dan Khaizuran. Jelas terbayang suasana sedih dan terharu. Apatah lagi mengenangkan kemesraan yang telah sedia terjalin selama ini. Seterusnya penyampaian cendera hati kenang-kenangan dari keluarga Dandenong-Noble Park, album foto berserta foto setiap keluarga. Moga ianya menjadi pemangkin persahabatan dan persaudaraan agar terus kekal berpanjangan selamanya. Naza dan keluarganya pula terlewat tiba kerana berkerja.

Majlis juga menjemput Hanif Khairi memperkenalkan diri sebagai keluarga baru Dandenong. Insya Allah keluarga beliau akan berpindah dari Springvale pada awal Mac ini, menggantikan keluarga Abang Nordin menyewa rumahnya sekarang di Oswald St. Umumnya, tiada pengurangan ahli keluarga Dandenong, masih kekal 10 keluarga. Cuma keluarga Noble Park berkurang kepada 4 keluarga selepas keluarga Khaizuran dan Naza pulang ke tanah air.

Kaum wanita dan anak-anak di bawah teduhan kanvas
Hidangan juadah pelbagai jenis seperti nasi minyak ayam kurma, kari daging, dendeng (tinggalan Laili sebelum pulang ke tanah air), rojak buah, buah-buahan dan kueh mueh membuatkan perut yang sedia lapar semakin terasa laparnya. Ditambah pula dengan bau BBQ lamb, ayam dan sosej yang masih panas membuatkan selera semakin bertambah.

Setinggi-tinggi penghargaan pada Noh-Rafidah yang menyumbangkan seekor lamb, aqiqah anak mereka, Naufal. Semoga diberkati Allah. Ameen.

Sambil makan sambil berbual. Begitu juga pada yang sedang bertungkus-lumus di tempat BBQ. Kemesraan dari ikatan silaturrahim menyerlahkan lagi kemeriahannya. Pelbagai perkara menjadi topik perbincangan dan pelbagai khabar berita dapat dikongsi bersama. Anak-anak pula dengan aktiviti mereka yang tersendiri. Selepas makan terus berkejar ke padang sekolah dengan pelbagai permainan yang sedia terancang. Demikianlah lumrahnya.
Koleksi foto boleh didapati di Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Jutaan terima kasih pada semua ahli keluarga Dandenong-Noble Park yang menjayakan majlis perpisahan tersebut terutama kepada keluarga tuan rumah. Terima kasih juga kepada semua para jemputan.

3 comments:

Anonymous said...

Assalammualaikum WBT,

Salam perkenalan dari Perth.

Kirimkan salam kepada Saudara Hanif Khairi.


Syahrul
UiTM Johor

ropidi 'n laili said...

Waalaikum salam...

Salam perkenalan juga dari saya..8)

Insya Allah salam saudara akan disampaikan. Tak sangka bersua di laman saya...

Khaizuran said...

Allahuakbar, rindunya zaman dulu2 semasa kat sana... bila pula boleh kita kita bersua lagi...

ikhlas,

Khaizuran & family