Sunday, November 25, 2007

Kevin Rudd, PM Baru Australia


Labor triumphs as an era ends

KEVIN Rudd scored an historic victory over Prime Minister John Howard last night, taking Labor to power for the first time since 1996.

Across the nation, Labor rode to power on a swing of about 6 per cent, winning at least 24 seats from the Coalition. Labor needed 16 seats to win government on a swing of 4.8 per cent. At 11pm, they were ahead with 53 per cent of the two-party preferred vote, scoring 44 per cent of the primary vote.

Prime Minister-elect Mr Rudd vowed to be a leader for all Australians after thanking Mr Howard for his congratulations.

The new face of the 150-seat House of Representatives will show Labor with at 83 seats. The Liberals won 48 seats, the Nationals 10, for a Coalition total of 58 seats. There will be two Independents, Tony Windsor and Bob Katter. Seven seats are still undecided.

Mr Rudd's extraordinary triumph will deliver the Labor Party power in every Australian government, state and federal, for the first time.

Begitulah petikan dari The Sunday Herald Sun hari ini, salah satu akhbar harian popular di Australia, mengulas tentang kemenangan Labor Party mengalahkan parti pakatan Coalition (Liberal & National) pimpinan ex-PM John Howard dengan menguasai kesemua kerajaan samada di peringkat persekutuan dan negeri.

Malah lebih tragis lagi, John Howard kalah di kubu kuatnya, Bennelong, Sydney yang dikuasainya sejak tahun 1974 lagi kepada calon wanita Labor Party, Maxine McKew.
Sememangnya bahang perubahan begitu terasa di sepanjang 1 bulan masa berkempen setelah parlimen dibubarkan pada 24 November lalu. Menariknya, kempen yang dijalankan tampak begitu profesional dan terancang. Tiada kelihatan sebarang poster bergantungan di sepanjang jalan dan tiada markas dan pondok parti di mana-mana. Dengan kata lain, tiada pembaziran dan pandangan yang menyemakkan. Akhbar dan televisyen pula menyiarkan laporan, ulasan dan sesi bersama pemimpin dengan seimbang dengan masing-masing mengenengahkan manifesto parti yang diperjuangkan. Selebihnya terserah kepada pengundi untuk membuat pilihan.

Secara umumnya, perubahan dasar-dasar yang menyentuh kebajikan rakyat dan pembangunan negara menjadi tumpuan utama, antaranya pendidikan, kesihatan, kemudahan infrastruktur dan perancangan ekonomi negara. Kritikan terhadap setiap dasar sedia ada serta yang dirancangkan oleh mana-mana parti dilakukan secara profesional, adakala agak keras tetapi masih ada batasannya. Serangan peribadi langsung tidak mendapat tempat walaupun ada usaha ke arah itu.

Secara peribadi, dapat dilihat proses pilihanraya di Australia dijalankan dengan kaedah demokrasi yang telus. Undi posnya ada dan biasanya dikhususkan kepada mereka yang tak dapat mengundi pada hari pengundian termasuk yang berada di luar negara tetapi tiada kedengaran dipertikaikan oleh mana-mana pihak. Begitu juga tiada kedengaran pengundi hantu dan seumpamanya. Rakyat pula secara automatik mendaftar sebagai pengundi apabila mencapai usia 18 tahun tanpa perlu mendaftar secara formal.
Alangkah indahnya jika kaedah seumpamanya dapat dilaksanakan di tanah airku, Malaysia. Rakyatnya berani membuat perubahan untuk melihat kemajuan negara dan rakyat yang lebih terjamin dan berdaya maju. Kiranya peluang yang diberikan kepada pemerintahan baru tiada perubahan, di lain ketika tukar lagi. Diyakini, setiap kelompok pemerintah akan berusaha menyumbang bakti yang terbaik agar mereka dipilih lagi di penggal berikutnya. Di sinilah ada check and balance yang menguntungkan rakyat. Isu-isu rasuah, kronisme, nepotisme dan pelbagai lagi kelemahan akan berkurangan dan tidak mustahil indeks ketelusan negara akan naik mencacak.
Ayuh, kita lakukan perubahan. Masa depan kita dan generasi kita adalah terletak di tangan kita sendiri. Mengapa takut untuk berubah kearah kebaikan, sedangkan itulah juga suruhan Allah SWT.

1 comment:

Anonymous said...

Ameen. Hidup YB Ropidi. Kalau hang masuk bertanding aku pangkah hang 10 kali.