Sunday, January 22, 2017

Atuk Leman... Perginya Tidak Akan Kembali

Atuk Leman (Hj Sulaiman Hj Harun)... datuk kami yang tinggal di Kg. Bukit Bangkong, Sepang, Selangor selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Lama Bkt Bangkong seusai solat Zohor pada 07-Januari lalu. Bersebelahan persemadian isterinya yang tercinta, Nenek Hjh Siti Aminah yang mendahuluinya lebih 10 tahun lalu.

Atuk Leman dilahirkan pada 25 April 1914 di Bkt Bangkong. Bermakna telah pun hampir 103 tahun usianya. Walaupun telah melewati 100 tahun, secara umumnya beliau tampak masih sihat dengan daya ingatan yang masih baik. Mampu menguruskan diri sendiri walaupun bertongkat. Wajahnya sentiasa ceria di kelilingi anak-cucu-cicit-piut yang sentiasa memberi perhatian dan penjagaan yang terbaik.

Atuk Leman Di Usia 101 Tahun
Dalam usia seumpamanya. Atuk Leman kerap juga keluar masuk hospital akibat komplikasi beberapa penyakit yang dialaminya, antaranya kencing manis dan lemah jantung. Namun segalanya diterima penuh redha dan syukur tanpa langsung berkeluh kesah. Mungkin kerana itulah ALLAH SWT kurniakan umur yang panjang kepadanya. SubhanaLLAH.

Di pagi Sabtu, tanggal 07-Januari-2017... ketika itu beliau bermalam di rumah anaknya di BB Salak Tinggi. Rutinnya selalu bangun awal, sekitar jam 4:30 pagi. Terdetik rasa rindunya yang teramat pada rumah pusakanya lalu menelefon anaknya di Klang agar membawanya pulang ke kampung pada hari berkenaan.

Rupa-rupanya itulah tanda pemergiannya. Ketika diurut kepalanya kerana mengadu sakit kepala, beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan aman sekitar jam 6:20 pagi... Tidak sempat Atuk Leman menapak ke rumahnya tetapi jasadnya tetap dibawa pulang dan dimandikan di kampung serta disolatkan ratusan jemaah di Masjid al-Ulum berhadapan rumahnya.
"Ya ALLAH Tuhan Yang Maha Mengasihani... Ampunilah segala dosa dan kesalahan Atuk Leman. Cucurilah rahmatMU ke atas rohnya dan tempatkan ia di kalangan para solehin yang dianugerahi syurga tanpa hisab. Ameen Ya Rabbal 'alameen."

Demikianlah ketentuan ILLAHI. Yang hidup pasti mati... cuma bila, di mana dan bagaimana keadaannya tiada siapa yang tahu. Segalanya milik ALLAH SWT. Berdoa dan berharaplah moga kita semua diakhiri hayat dalam keadaan yang baik dan di tempat yang baik dengan akhiran syurga yang hakiki. Ameen.

No comments: