Monday, August 31, 2009

Salam Kemerdekaan

Hari ini, 31 hb. Ogos… Malaysia…. Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan Kali Ke-52. Jika dibandingkan dengan umur manusia, ianya sudah menghampiri usia bersara. Satu jarak masa yang agak lama selepas Tanah Melayu @ Malaya @ Malaysia dibebaskan dari cengkaman pemerintahan British.

Moga dengan usia seumpama itu, Malaysia telah pun matang dan berpengalaman luas dalam selok belok dan pancaroba kenegaraan dan kedaulatan. Tegas dengan pendirian dan sentiasa dihormati oleh negara lain.

Begitu juga dengan rakyat jelata. Sewajarnya pemikiran kita telahpun merdeka dari segala kongkongan dan budaya luar. Mampu berfikir berlandaskan realiti kehidupan di sekeliling kita sendiri. Saling homat menghormati dan bertoleransi dalam semua hal. Sebarang kemusykilan dibawa berbincang secara harmoni. Terlebih lagi melibatkan keadilan sejagat demi kemakmuran semua. Hakikat sebenar tidak begitu, terlebih lagi jika beragenda politik. Namun ianya tidak mustahil.
Begitu juga pancaroba di kalangan umat Islam di Malaysia. Kemurniaan Islam kerap dipertikaikan, malah oleh penganutnya sendiri. Sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku. Mana mungkin kita mengharapkan penganut agama lain menghormati agama kita jika kita sendiri seolah-olah tidak yakin dengannya.

Bak kata bidalan, jika kail panjang sejengkal, usahlah menduga laut yang dalam, kelak nampak kejahilan sendiri.

Salam Kemerdekaan untuk semua.

1 comment:

rezeki said...

Salam,
merdeka, merdeka,merdeka

semoga jiwa kita juga telah merdeka drpd apa2 pun bentuk penjajahan