Saturday, August 22, 2009

Salam Ramadhan

Hari ini bermulanya Ramadhan El-Mubarak untuk kesekian kalinya. Setinggi-tinggi pujian untuk Allah SWT yang memberi kesempatan pada diri ini untuk bertemu kembali dengannya. Moga dikurniakan kekuatan olehNya untuk melaluinya penuh sedar dalam meraih setiap kelebihan yang ada. Terlalu banyak fadhilatnya yang berganda-ganda ganjarannya, anugerah agung dari Allah SWT. Amat rugi sekali jika ianya terlepas begitu sahaja. Moga sama-sama kita dapat menikmatinya.
Ya Allah, jadikanlah Ramadhan tahun ini Ramadhan terbaik berbanding Ramadhan-Ramadhan sebelum ini. Hanya redhaMu yang didambakan. Ameen.
Di Australia, khususnya di Victoria telah diumumkan oleh Islamic Council of Victoria (ICV) bahawa permulaan Ramadhan jatuh pada hari ini. Namun ada golongan tertentu terutama komuniti Turki telah pun berpuasa mulai semalam, berdasarkan kiraan organisasi falak mereka. Tidak terkecuali masyarakat Turki yang mendominasi Masjid Emir Sultan di Dandenong.
Walaupun kami berada di qariah yang sama, tetapi kami mengikut kiraan falak yang dikeluarkan oleh ICV yang dirasai lebih relevan untuk diikuti. Itu juga yang diikuti oleh masyarakat Malaysia di Victoria ini. Terserahlah pada keyakinan diri masing-masing mana satu yang ingin diikuti.
Kepada semua, selamat menyambut Ramadhan El-Mubarak dengan amalan yang selayaknya. Salam Ramadhan dari kami sekeluarga di Dandenong. Salah silap harap dimaafkan.
Berikut adalah pengumuman yang dikeluarkan oleh ICV pada hari Khamis baru-baru ini:-
Ramadan update from Board of Imams
Thursday, 20 August 2009
The Board of Imams have stated based on the strongest calculation that the start of Ramadan will be
Saturday the 22nd of August
People are also advised to check with their local mosque. The ICV wishes you and your family a blessed month filled with goodness.

No comments: