Saturday, May 2, 2009

Ketemu Rakan di Tanah Air

Bersua rakan kenalan lama sememangnya amat menggembirakan apatah lagi ketika berada di tanah air. AlhamduliLlah, dalam senggang masa yang terhad, kami dikurniakan kesempatan tersebut.

Rakan-rakan Melbourne

Di rumah baru Abang Nordin-Kak Siti
Dari masa ke semasa akan sentiasa ada rakan pelajar mahupun yang mengiringi pasangan di Melbourne pulang ke tanah air apabila tamat jangkamasa pengajian mereka. Kebiasaannya masing-masing akan kembali kepada rutin kerja yang tidak menentu dan kesibukan yang tidak dapat dielakkan. Dengan dikelilingi adik beradik, saudara mara, jiran tetangga, rakan taulan dan komuniti setempat, setiap hari yang dilalui dirasakan begitu pendek sekali.

AlhamduliLlah, kami berkesempatan berkunjung ke rumah Nizam-Ruby Jasmin di Taman Melawati, tidak jauh dari rumah kami. Mereka pulang ke tanah air kira-kira 5 bulan lalu.
Berpeluang juga kami ke rumah Abang Nordin-Kak Siti Hazar di Seksyen 7, BB Bangi. Rumah baru yang baru didiami hampir seminggu sebelumnya; besar, luas dan cantik sekali. Sebelumnya mereka tinggal sementara di rumah Mohd Nor-Suriati (sekarang di Dandenong, Melbourne) di Impian Putra sejak pulang ke tanah air pada akhir Februari lalu. Sempat juga kami singgah sekejap di rumah Mohd Nor, sehari selepas kami tiba di tanah air.

Nizam-Ruby menjamu lamb chop (kiri) dan Nazar-Yati bersama ibu mertua (kanan)
Ketika Majlis Aqiqah anak saudara, Dahlia Az Zahra pada 18/04/2009 di rumah emak-abah di Hulu Klang, mereka turut datang memeriahkannya. Turut serta Nazar-Noorhayati yang pulang ke tanah air hampir 2 bulan lepas.

Kepada rakan-rakan yang mengenali mereka, sambutlah salam ukhwah dari mereka untuk kalian semua. Tidak mampu untuk saya menyampaikannya secara lisan kepada setiap orang. Namun jika bersua muka, Insya Allah akan disampaikan juga.

Rakan Sekerja

Hubungan sesama rakan sekerja lama ketika di MSCSB masih lagi utuh seperti sebelumnya. Walaupun telah hampir 2 tahun berpisah, kami masih lagi berhubungan melalui e-mel. Ketika pulang bercuti, sememangnya berhajat hati ingin ke premis mereka di Kinrara tetapi ianya tidak kesampaian.

Tidak sangka pula mereka datang mencari dan berkirim salam melalui rakan-rakan. Terasa bersalah pula. Kenapa aku tidak mencari mereka, sedangkan masa boleh diatur? Tiba-tiba sahaja hati diragut pilu dan sendu. Ampun maaf dipinta.

Setinggi-tinggi penghargaan kepada semua terutama Wan Nizam dan Safrizal yang datang berkunjung ke rumah bersama adik, Lutfi. Juga Talib dan Shafie yang datang sehari sebelum kami bertolak pulang ke Melbourne. Sampaikan salam ukhwah untuk semua rakan-rakan di MSCSB.

No comments: