Monday, September 1, 2008

Ramadhan Datang Lagi

Ramadhan al Mubarak datang lagi. Hari ini kita mula berpuasa. Tahun ini 1 Ramadhan 1429 H bersamaan 1 September 2008.

"Wahai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas umat-umat sebelum kamu, moga-moga kamu bertaqwa" (Surah Al-Baqarah ayat 183)

Bagi para ahli ibadah (abid), kedatangan bulan penuh berkat ini amat ditunggu-tunggu, manakala pemergiannya akan ditangisi. Jika diselusuri akan hikmah dan kelebihan yang ada padanya, maka tidak menghairankanlah ianya amat dirindui.

RasuluLlah SAW bersabda, "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah mewajibkan kepadamu puasa di dalamnya; pada bulan ini pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan para syaitan dirantai; juga terdapat pada bulan ini malam yang lebih baik daripada seribu bulan, barangsiapa tidak memperoleh kebaikannya maka dia tidak memperoleh apa-apa” (Hadis riwayat Ahmad dan An-Nasa'i)

Malah banyak lagi hadis seumpamanya yang mengisahkan kelebihan bulan Ramadhan ini. Dengan kata lain, bulan Ramadhan adalah bulan beribadah, bulan rahmah, bulan ganjaran berlipat ganda, bulan perjuangan, bulan kesabaran, bulan pengampunan dan bulan pelepasan azab akhirat. Lebih tepat lagi bulan nan mulia ini adalah bulan Allah. Pemurahnya Allah melebihi bulan-bulan lainnya asalkan kita benar-benar beriman kepadaNya.

Diriwayatkan dari Salman r.a. melalui satu hadis yang panjang, “…. Inilah bulan yang pada permulaannya membawa rahmat Allah, pada pertengahannya memperolehi keampunanNya dan pada akhirnya mendapat pembebasan dari api Neraka Jahanam…” (Diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah)

Ya Allah, jadikanlah Ramadhan tahun ini sebaik-baik Ramadhan bagi kami. Kurniakanlah kekuatan kepada kami dalam beribadah kepadaMu. Ampunilah akan segala dosa-dosa kami dan golongkanlah kami di kalangan hamba-hambaMu yang diredhai. Ameen. Ya Rabbal aalamin.
Kepada semua, kami sekeluarga mengucapkan Selamat Berpuasa dan Selamat Meraikan Kehadiran Ramadhan al Mubarak.

No comments: