Tuesday, August 19, 2008

Majlis Nisfu Shaaban di Clayton

Hadirin khusyuk mendengar tazkirah
Nisfu berasal dari bahasa Arab bermaksud pertengahan. Dari itu Nisfu Shaaban bermakna pertengahan bulan Shaaban yakni 15hb. Shaaban. Mengikut taqwim Islam, permulaan tarikh bagi setiap hari adalah bermula tenggelam sepenuhnya matahari di ufuk barat iaitu masuknya waktu Maghrib. Pada tahun ini, Nisfu Shaaban jatuh pada awal malam 14hb. Ogos, 2008.

Diriwayatkan, pada malam penuh berkat ini, buku catatan amalan setiap hamba Allah akan diangkat dan digantikan dengan buku amalan yang baru. Bagi RasuluLlah SAW, kedatangan Nisfu Shaaban disambut dengan memberatkan amalan sunat, memperbanyakkan memohon keampunan Allah SWT dan sentiasa mengingatiNya. Malah Nisfu Shaaban juga dikatakan sebagai peringatan bahawa 2 minggu lagi Ramadhan al-Mubarak akan tiba.

AlhamduliLlah atas usaha Haidar dan rakan-rakan di Clayton, satu sambutan ringkas telah diadakan di rumah Haidar pada hari Sabtu malam Ahad (16/08/2008). Ramai rakan taulan yang datang, adik-adik undergrad dan di kalangan postgrad. Majlis bermula dengan solat Maghrib di masjid, diikuti bacaan surah Yassin dan tahlil arwah beramai-ramai bertempat di garaj kereta (sejuk tapi OK). Seterusnya tazkirah ringkas sejurus selepas solat Isyak berjemaah disampaikan oleh Ustaz Abdul Razak. Kupasan tazkirahnya ringkas sahaja tetapi amat signifikan sekali dengan peredaran zaman. Pertembungan antara syariat dan budaya mahupun adat perlu ditangani dengan sebaik mungkin kerana syariat Allah adalah mengatasi segala-galanya.
Ust. Razak sedang menyampaikan tazkirah. Di kirinya adalah tuan rumah, Sdr. Haidar
Sememangnya majlis pengisian ilmu seumpamanya seharusnya sentiasa diadakan sebagai wadah untuk memuhasabah diri. Bukan sahaja untuk kalangan dewasa tetapi juga untuk anak-anak. Sesungguhnya hati perlu dididik agar nilai-nilai Islam sentiasa mekar di jiwa sebagai bekalan harian dan hari-hari nan mendatang.
Acara kemuncak... makan..8). Sambil meratah daging BBQ serta pelbagai juadah yang amat menyelerakan, masing-masing beramah mesra. Tambahan pula masing-masing sibuk dengan urusan kerja dan pengajian, inilah peluang yang ada. Kami sekeluarga tak lama kerana perlu pulang segera ke rumah. Kenalan dari Adelaide dalam perjalanan ke rumah kami.

Terima kasih Haidar dan terima kasih rakan-rakan semua. Moga usaha murni kalian dirahmati dan diganjari oleh Allah SWT. Ameen.

No comments: