Monday, August 11, 2008

08.08.08 - Olimpik Beijing 2008

08.08.08. Cantik sekali susunan nombornya. Bagi masyarakat Cina, nombor 8 dikatakan membawa tuah. Apatah lagi jika digabungkan.

Di negara China, susunan nombor di atas adalah tarikh keramat pada tahun ini. Beberapa hari yang lalu, pada malam 8hb. Ogos, 2008 (08.08.08), Sukan Olimpik kali ke-29, temasya sukan peringkat dunia terbesar dan paling berprestij telah pun dilangsungkan secara rasminya, bertempat di Beijing (dikenali sebagai Beijing 2008). Acara pembukaanya amat menarik sekali dengan pelbagai formasi persembahan berteraskan kebudayaan China yang penuh warna-warni. Diikuti pula dengan nyalaan obor kejohanan serta perarakan masuk 204 kontijen negara peserta makin memeriahkan suasana. Diberitakan sekitar 840 juta orang di seluruh dunia terpaku di layar TV menontonnya.

Kini, kehangatan pelbagai acara sukan yang dipertandingkan diikuti dengan penuh minat oleh warga dunia. Dari hari ke hari menjelang penutupnya pada 24/08/2008, bahangnya makin terasa. Satu persatu rekod baru dicipta. Pungutan pingat pula sentiasa dihitung. Tangisan emosi samada kerana gembira atau sebaliknya dapat ditemui di mana-mana medan saingan. Sesuatu yang boleh dibanggakan, melalui sukan, persengketaan antara negara seolah-olah dilupakan. Semangat kesukanan mengatasi segala-galanya. Penyertaan USA, Iran, Cuba, Israel dan Russia yang sering bertelagah membuktikannya.

Di Australia, tumpuan rakyatnya tiada tolak bandingnya. Banyak acara sukan yang disertai mereka, tambahan pula oleh para peserta bertaraf dunia. Malah syarikat penyiaran Sunrise (TV7) telah bersiaran langsung terus menerus setiap hari dari Beijing.

Stephanie Rice (tengah) mengungguli pingat emas pertama Australia melalui acara renang 400 meter medley

Malah anak-anak di Dandenong North Primary School sejak 2 bulan yang lalu sehingga kini sentiasa didedahkan dengan pelbagai kegiatan dan tugasan berkaitan Sukan Olimpik. Antaranya menghiasi topi terendak dengan mascot Beijing 2008, merekabentuk arca gaya atlit sukan, membuat teka silang kata, mengkelaskan acara sukan yang dipertandingkan, meringkaskan bahan berita Olimpik dari akhbar/internet, berdiskusi bersama atlit negara dan pelbagai lagi. Tidak menghairankan, pengetahuan dan minat anak-anak lebih terkehadapan dari ibu bapa mereka sendiri.

Malah, lebih ironi lagi, semangat kenegaraan mereka terhadap Australia terbina tanpa disedari. Mereka sedih dan hampa apabila Australia kalah. Walaupun Malaysia turut serta dalam beberapa acara, namun seakan-akan tidak diendahkan langsung. Di manakah silapnya? Mungkin peserta negara kita tidak menyerlah dan tiada harapan untuk meraih sebarang pingat. Ataupun semangat keMalaysiaan tidak tertanam di jiwa mereka.

Mungkin benar perumpamaan kata orang-orang lama,

“Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum”

“Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung”


Balik ke tanah air nanti, mungkin segalanya berubah, bak kata perumpamaan lain,

"Sekali bah, sekali pasir berubah"

Malaysia Boleh!

No comments: