Wednesday, August 6, 2008

Fenomena Musim Sejuk

Australia adalah pulau yang terbesar di dunia, terletak di hemisfera selatan, yakni menghampiri kutub selatan. Bahagian utaranya yang mendekat ke arah khatulistiwa di Kepulauan Timur Leste iaitu Northern Territory dan bahagian utara Queensland mengalami musim tropika sepanjang tahun, menyamai Malaysia. Kawasan selatannya pula yang merangkumi Tasmania, Victoria, South Australia dan sebahagian Western Australia dan New South Wales mengalami fenomena 4 musim termasuk musim sejuk dari bulan Jun sehingga Ogos setiap tahun.

Apabila memperkatakan musim sejuk atau winter season, pasti ramai yang teringatkan salji (kata omputih snow). Terbayanglah akan fresh snow yang berterbangan turun bagaikan hujan. Lapisan salji di jalan-jalan mahupun sekeliling rumah. Dan semua orang memakai baju tebal berbulu dengan kain lilit di leher (muffler), sarung tangan dan serkup (beanie) menutup kepala termasuk telinga. Itulah gambaran yang biasa ditonton di dalam filem. Hakikatnya tidak semuanya begitu.

Memutih frost di padang hadapan rumah

Di Australia, fenomena seumpamanya hanya dapat dilihat di kawasan rekreasi salji sahaja yakni di kawasan pergunungan. Di lain-lain kawasan, lapisan salji dan fresh snow pun susah nak jumpa. Sedia maklum, salji hanya terbentuk di kawasan yang bersuhu sekitar tahap beku (0 darjah Celcius) sedangkan purata suhu musim sejuk di Victoria hanya dalam lingkungan 10-15 darjah Celcius. Ada juga ketikanya mencecah bawah 5 darjah Celcius terutama di awal pagi. Saat ini akan kelihatan lapisan frost memutih di padang hadapan rumah, juga di beranda dan dedahan pokok di belakang rumah.

Walaupun suhunya sekitar 10-15 darjah Celcius tetapi boleh tahan jugalah sejuknya. Lebih-lebih lagi jika berserta angin dan hujan. Pakaian tebal adalah satu kemestian. Ada juga yang memakai muffler dan beanie. Malah pergerakan manusia di luar rumah di musim ini menjadi semakin berkurangan kecuali ke tempat kerja, sekolah dan urusan penting sahaja. Mereka lebih suka berada di dalam rumah, dalam kehangatan pemanas. Sesekali matahari bersinar terang amat dihargai. Hangat cahayanya menyentuh kulit terasa bagaikan satu nikmat.

Ketika musim sejuk, kulit biasanya menjadi kekeringan dan menegang, mengakibatkan kegatalan. Adalah disarankan untuk menyapu krim pelembab, terutama ketika berada di luar rumah. Bibir pula biasanya merekah dan adakala berdarah. Di samping perlu lebih kerap minum air, pelembab bibir seumpama gincu juga perlu dipakai.

Jarak waktu siang di musim sejuk ini agak pendek, sekitar 10 jam sahaja. Matahari pagi keluar kira-kira jam 07:30 pagi dan tenggelam menjelang jam 05:00 petang. Bagi Muslim, dikatakan inilah masa paling sesuai untuk berpuasa samada sunat, qadha’ mahupun nazar kerana faktor masa dan suhu. Tambahan pula sebulan dua selepasnya akan masuk pula bulan mulia, Ramadhan al-Mubarrak. Eloklah sebagai latihan awal.

Pemandangan bersalji di Mt. Baw Baw
Industri pelancongan pula lebih tertumpu di kawasan bersalji berbanding kawasan pelancongan lain. Antaranya, Mt. Hotham, Mt. Buller, Mt. Baw Baw, Falls Creek dan Lake Mountain. Mungkin kerana waktu siangnya yang pendek dan juga persekitarannya yang tidak selesa untuk bergerak.

Haiwan dan serangga di musim sejuk ini kebanyakannya tidur (hibernate). Tiada kelihatan nyamuk dan lalat berterbangan. Malah semut pun sepatutnya susah kelihatan. Tapi di rumah kami, lain pula ceritanya. Semut ada di mana-mana. Pantang ada sumber makanan pasti dihurunginya. Mungkin kerana sistem pemanasan menyeluruh (ducted heating) di rumah kami menyebabkan serangga ini selesa bergerak.

Pepohonan termasuk rerumput kelihatan subur menghijau, malah lebih galak tumbuhnya berbanding musim panas dan musim luruh sebelumnya. Pepohonan yang gugur dedaunannya di musim luruh dahulu masih kekal togel tanpa daun. Namun telah kelihatan tunas-tunas kecil pada dahan, menunggu masa untuk kembali merimbun.

Kuntuman bunga di halaman rumah, mekar berkembang
Sekarang musim sejuk telahpun sampai di penghujungnya. Akan diganti pula dengan musim bunga atau spring season. Telah kelihatan di sana-sini pepohon bunga mula berbunga. Malah 2 pokok bunga di hadapan rumah kami pun telah pun meriah dengan bunganya. Menurut lazimnya, dalam sebulan dua ini kesemua bunganya akan gugur. Yang tinggal hanyalah dedaunan yang menghijau. Mungkin ianya jenis bunga pembuka musim bunga.

Demikianlah serba ringkas akan fenomena musim sejuk. Malah banyak lagi perkara berkaitan yang tidak disentuh tetapi memadai rasanya untuk setakat ini. Maaf atas kekurangan mahupun kesilapan info kiranya ada.

No comments: