Monday, August 25, 2008

Berakhirnya Beijing 2008

Malam tadi dengan rasminya Sukan Olimpik ke 29 yang berlangsung di Beijing, China melabuhkan tirainya. Acara penutupnya yang diadakan di Bird Nest Stadium tidaklah sehebat acara pembukaannya pada 08.08.08 lalu tetapi masih meriah dengan persembahan berkonsepkan budaya setempat. Kini tumpuan seterusnya 4 tahun lagi di London untuk Olimpik kali ke-30. Gimik peralihan lokasi agak simple dengan menampilkan ikon London, bas merah 2 tingkat dan bintang bolasepaknya, David Beckham.

Selama 2 minggu berhempas pulas memerah tenaga dan keringat, menyaksikan China sebagai hos pertandingan mengungguli pungutan pingat emas, 51 kesemuanya, diikuti USA (36), Russia (23), Great Britain (19) dan Jerman (16). Australia berada di kedudukan ke-6 dengan 14 pingat emas. Malaysia pula hanya 1 pingat perak yang diperolehi oleh Lee Chong Wei melalui acara badminton.

Ken Wallace (kiri) dan Steve Hooker (kanan) tanpa dijangka memenangi pingat emas
Di Australia, setiap acara diberikan liputan meluas terutama melibatkan penyertaan Australia. Saban hari wajah dan aksi wira negara mereka seperti Rice, Trickett, Jones (renang), Emma (triahtlon), Wallace (kayak), Mitcham (papan anjal) dan Hooker (lompat bergalah) sentiasa diulang-siar di televisyen dan di dada-dada akhbar.

Menariknya, banyak Rekod Olimpik dan Rekod Dunia yang dapat dipecahkan terutama di kolam renang dan acara padang. Lebih menarik lagi, ramai atlit tidak ternama yang melakarkan sejarah tersendiri, lebih-lebih lagi dapat mengalahkan mereka yang bergelar jaguh dunia dengan catatan rekod baru.

Begitulah resamnya, tidak selamanya seseorang itu akan kekal di tampuk kejaguhannya. Hanya mereka yang mempunyai semangat juang yang tinggi sahaja yang akan berjaya. Itulah ganjarannya atas usaha mereka yang tidak mengenal penat lelah.

Lee Chong Wei, satu-satunya pemenang pingat untuk Malaysia
Teringin sekali untuk melihat Malaysia menjadi jaguh dunia. Namun melihat perkembangan setakat ini, nampaknya jauh panggang dari api. Bukannya tak percaya tetapi itulah hakikatnya. Sekadar meraih pingat perak dalam badminton rasanya tidaklah sehebat mana kerana Chong Wei sememangnya layak. Apatah lagi kini beliau berada di rangking ke-2 dunia di belakang pemenang pingat emas, Li Dan. Adalah lebih manis lagi kiranya pingat emas yang diraih. Apa pun Tahniah untuk Chong Wei. Tanpa semangat yang kental tak mungkin ianya menjadi kenyataan.

Acara sukan lain, entahlah. Jika tiada usaha , kesungguhan dan perancangan yang baik berserta jati diri yang mantap, usahlah mengharap London 2012 sebagai galang gantinya, 50 tahun lagi pun belum tentu.

Wahai Malaysia, bangunlah dari tidur. Usahlah bermimpi di siang hari.

Secara peribadi, saya masih berkeyakinan bahawa Malaysia mampu menyerlah. Lihat sahaja China. Bagaimana mereka mampu bangun dan berusaha meraih kemenangan, malah dalam acara yang tidak popular bagi mereka seperti tinju dan acara padang pun mampu membuahkan pingat. Malah dalam lain keadaan, sukan sepaktakraw yang mana Malaysia dan Thailand adalah jaguhnya pun telah mereka kuasai dan mampu mengugat 2 negara berkenaan. Jadi mengapa kita tidak boleh? Selidikilah apakah ramuan yang diguna pakai oleh mereka. Tidak salah meniru cara orang jika ianya baik untuk kita.

Malaysia Boleh.

No comments: