Monday, October 20, 2014

Perginya Seorang Sahabat

Sesungguhnya kita adalah milik ALLAH dan kepadaNYA kita akan dikembalikan

Pagi tadi kami mendapat khabar duka. Sahabat perantau ketika di bumi Melbourne, Sdr Farid Wajdi Ariffin telah pun mendahului kita semua pada malam tadi. Sekitar jam 10:45 malam, beliau menghembuskan nafas terakhir di samping keluarga tercinta di Hospital Selayang. Penyakit Acute Lymphoblastic Leukemia (ALL) yang dihidapinya sejak 4 tahun lalu menjadi asbab yang telah ditentukan oleh ALLAH SWT.

Kisah penyakit yang dideritai Farid pernah kami paparkan di blog ini pada bulan Oktober, 2010 (Mohon Doakan Farid) ketika kami semua masih lagi berada di bumi Melbourne.

Gambar bertarikh 30/3/2014 tika menziarahinya
Kami mendapat mesej, jenazah Almarhum Farid akan dibawa ke Masjid Salehuddin al-Ayubi di Taman Melati kira-kira jam 8:30 pagi untuk urusan memandi dan mengkafan sebelum disolatkan sekitar jam 10:30 pagi. Seterusnya jenazah dikebumikan di Taman Samudera, Batu Caves.

AlhamduliLlah saya dapat turut serta. Ketemu beberapa rakan lama ketika di Melbourne dahulu, antaranya Ustaz Khairul Pascoe Vale, Ustaz Zain Dandenong, Sdr Anang Clayton, Sdr Tarmizi Clayton dan Sdr Zul Clayton. Juga beberapa pasangan masing-masing. Selebihnya ramai yang berkirim salam dan ucapan takziah kerana tidak berkesempatan untuk hadir.  Demikianlah secebis tanda keakraban yang tiada bertepi yang sedia terjalin sesama kami walaupun hanya kenal ketika di bumi asing.

Lebih terasa lagi, beberapa hari sebelumnya Almarhum Farid telah meminta Ustaz Khairul untuk menguruskan jenazah beliau. Sememangnya beliau telah pasti ajalnya semakin hampir. Amanat ini telah dilaksanakan oleh Ustaz dalam suasana yang amat memilukan terutama ketika mengimami solat jenazah ke atas almarhum. Jelas suara sendu di setiap lafaz doa yang dibacakan.

Moga Salwa Hana dan anakanda tercinta, Toriq Ziad serta seluruh ahli keluarga arwah dikurniakan kekuatan dan redha dengan ketentuan ini. Hampir semua ahli keluarga arwah di Selangor dan Kedah turut serta termasuk kedua ibu dan ayahnya yang telah tua dan uzur. Sepatah kata ayahnya selepas mencium dahi arwah sambil mengesat tubir mata yang berair , "Aku tengok dia macam tidur aje". Benar bagai dikata.
Ya ALLAH, Engkau rahmati dan redhai akan roh Farid serta himpunkanlah di kalangan para solehin yang mendapat syurgaMU tanpa hisab. Ameen,

Farid, taqdirmu telah pun berakhir sedangkan kami ini masih menunggu bila, di mana dan bagaimana keadaannya kami akan dipanggil untuk menurutimu. Teka teki ini amat menggerunkan hati kami. Inshaa ALLAH moga kita diketemukan di JannahNYA. Ameen

No comments: