Wednesday, October 1, 2014

Hari Wukuf - Puasa Sunat Arafah

Saban tahun, beberapa hari sebelum tibanya bulan Zulhijjah, maka kerajaan Arab Saudi akan melakukan cerapan hilal bagi menentukan permulaan bulan Zulhijjah. Sekaligus menetapkan bilakah Hari Wukuf (09 Zulhijjah) di mana para jemaah haji diwajibkan berada di bumi Arafah walaupun seketika bermula pada waktu zohornya hingga terbit fajar 10 Zulhijjah. Ianya adalah rukun haji, setelah berniat haji.

Bagai yang diketahui umum, Hari Wukuf pada tahun ini di Arab Saudi jatuh pada hari Jumaat yang dianggap sebagai haji akbar (haji besar). Allahu Akbar... bertuah sekali para jemaah pada tahun ini. Itulah kurniaan Illahi yang sewajarnya disyukuri. Walaupun banyak pendapat berkaitan pengertiaan haji akbar ini tetapi kebanyakannya menerima apabila wukufnya pada hari Jumaat, maka ianya dikatakan haji akbar.

Berkaitan dengan Hari Wukuf ini, terdapat penetapan hari berlainan antara Malaysia dan Arab Saudi. Dengan waktu Malaysia lebih awal 5 jam berbanding Arab Saudi dan kedudukan kawasan yang berbeza, penentuan Hari Wukuf juga berbeza. Setelah dilakukan cerapan hilal di tanah air kita (dan sekitar negara-negara Asia Tenggara), ditetapkan 09 Zulhijjah jatuh pada hari Sabtu, bukannya Jumaat seperti di Arab Saudi. Dan Eid Adha pula pada hari Ahad (05/10/2014). Usahlah dikisahkan perbezaan tersebut. Demikianlah ketentuan Illahi.

Bagi yang bukan jemaah haji, mereka amat digalakkan untuk berpuasa sunat pada hari tersebut. Ianya juga dikenali sebagai Puasa Sunat Arafah. Malah kita juga turut disarankan untuk memperbanyakkan amalan sunat lain seperti zikir, munajat, baca Quran, sedekah dan sebagainya.

Inshaa ALLAH marilah kita bersama-sama melaksanakannya. Kedatangannya setahun sekali ini janganlah kita persiakan. Jika ALLAH dan RasuluLLAH memberatkannya, pasti ganjaran pahalanya amat banyak sekali. Itulah sebahagian daripada bekalan kita untuk dipersembahkan kepada ALLAH SWT nanti.

Ya ALLAH, terimalah setiap amalan kami dengan rahmat dan redhaMU. Ameen.

No comments: