Saturday, October 11, 2014

Selamat Kembali Haji dan Hajjah

Bermula hari ini, para jemaah haji mulai berangkat pulang dari Tanah Suci Makkah. Difahamkan penerbangan terakhir dari Tanah Suci Madinah adalah pada 15 Muharram 1436 H ~ 8 Nov 2014 M.

AlhamduliLlah, akhirnya tuntutan ke-lima dari Rukum Islam dapat disempurnakan. Inilah rahmat ALLAH SWT yang tidak terperi nikmatnya. 

Sebarang kesulitan yang dilalui sepanjang berada di Makkah dan Madinah, lebih-lebih lagi ketika di bumi Arafah, Muzdalifah dan Mina dirasakan tiada apa-apanya. Malah terasa rindu pula untuk ke sana lagi. Segalanya atas ketentuan Illahi.

Apa yang diharapkan hanyalah satu, moga dikurniakan Haji Mabrur - haji yang diterima oleh ALLAH SWT. Sesungguhnya Haji Akbar yang diwar-warkan tahun ini kerana hari Wukuf bersekali dengan hari Jumaat bukannya tiket untuk mendapat Haji Mabrur. Ianya sekadar kelebihan yang telah ditentukanNYA. Semuanya bergantung kepada amalan haji dan keikhlasan hati. Jika baik bagi ALLAH, maka baiklah ganjarannya. Begitu juga sebaliknya. NauzubiLlahiminzaalik.

Namun di sebalik rasa syukur dapat menunaikan ibadah haji serta seronok dapat bertemu kembali ahli keluarga dan sanak saudara, sewajarnya terselit kebimbangan yang amat besar, "Mampukah aku kekalkan aura haji sepanjang hayat?". Antara aura haji adalah sentiasa mempunyai rasa rendah diri, sentiasa berjemaah di masjid/surau (terutama lelaki), membaca dan melaksanakan tuntutan (tadabbur) al-Quran, zikruLLah, bersedekah, solat malam, menjaga batasan aurat, bersilaturrahim, suka menolong dan bermacam-macam lagi amalan mulia ketika di Tanah Suci.

Inilah cabaran sebenar bagi para jemaah haji. Moga kita digolongkan di kalangan yang terpilih.
Ya ALLAH kurniakanlah kepada kami haji yang mabrur dan berikanlah kekuatan kepada kami untuk mengekalkan setiap kebaikan dan kebajikan yang kami lakukan. Hanya redhaMU yang kami harapkan. Ameen.