Sunday, October 5, 2014

Salam Eid Adha

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar
LaaillahaillaLlahuwaLlahu Akbar
Allahu Akbar waliLlahilhamd.

Salam Eid Adha kepada semua.

Bagi orang Melayu, Eid Adha sinonim dengan panggilan Hari Raya Korban atau Hari Raya Haji, merujuk kepada ibadah penyembelihan lembu/ kambing dan gerak kerja ibadah haji oleh para jemaaah haji di Makkah.

Saya tertarik dengan isi khutbah solat sunat Eid Adha yang disampaikan oleh khatib, katanya:

"Ibadah korban bukan sekadar menyembelih binatang ternak serta mengingati sejarah penyembelihan Nabi Ismail a.s. oleh bapanya Nabi Ibrahim a.s. tetapi intinya adalah ketaatan sebenar seorang hamba kepada setiap perintah ALLAH SWT tanpa mempersoalkan kewajarannya".

Begitulah juga kita. Sebagai seorang Muslim dan Mukmin sejati, usahlah dipertikaikan apa sahaja suruhan ALLAH SWT. Lakukan penuh ikhlas dan rasa taat kepadaNYA.  

Demikian juga dengan perintah untuk menunaikan ibadah haji. Bagi yang telah selesai, AlhamduliLLah. Bagi yang belum, usahakan agar ianya menjadi satu kerinduan dan impian yang sentiasa dipupuk dengan harapan agar dapat dikerjakan dengan kadar segera. Jika belum mendaftar, janganlah dilengahkan. Soal lambat atau cepat adalah urusan ALLAH SWT. Yakinlah padaNYA. Tiada mustahilnya jika ada kemahuan dan keazaman yang jitu. Sentiasalah bermunajat kepadaNYA.

Moga kita dikurniakan kesejahteraan dan keberkatan hidup di dunia dan di akhirat. Ameen.

No comments: