Tuesday, November 5, 2013

Hijrah 1435

Berlalu sudah tahun 1434 Hijrah, kini kita berada di awal tahun baru 1435 Hijrah. Salam Maal Hijrah untuk semua. Moga tahun ini bakal membawa sinar baru yang dirahmati dan diberkati oleh ALLAH SWT. Ameen.

Menurut Ustaz Haslin Bollywood ketika berforum santai di Masjid al-Ridhuan malam tadi, "Hijrah membawa maksud berpindah daripada keburukan kepada kebaikan atau pun daripada yang baik kepada yang lebih baik"

Ditambah pula oleh Ustaz Badlishah Alauddin,"Hijrah adalah satu keperluan untuk meningkatkan taraf kehidupan dan potensi diri kearah yang lebih baik. Malah sesetengah haiwan seperti burung migrasi dan penyu pun berhijrah untuk meneruskan kehidupan."

Forum berkenaan turut menampilkan 2 orang selebriti hiburan tanah air sebagai ahli panel iaitu Hj. Shamsul Ghau-Ghau dan Ali XPDC yang meng-alkisah-kan penghijrahan mereka dari kehidupan glamour kepada kehidupan penuh makna.

Sebenarnya konsep hijrah kepada kebaikan tiada sempadan waktu dan tempat. Ketika kesedaran, keinsafan dan keinginan untuk berubah mula terdetik di hati, maka ketika itulah tindakan perlu diambil. Apatah lagi jika dalam soal mendekatkan diri kepada ALLAH SWT.

Marilah kita sama-sama berusaha agar hari ini menjadi yang lebih baik daripada hari sebelumnya kerana itulah golongan yang beruntung. Malah dikatakan celakalah kepada mereka yang hari selepasnya lebih buruk daripada hari sebelumnya. NauzubiLlahiminzalik.

Moga kita semua di bawah peliharaan dan redhai Illahi - di dunia dan di akhirat. Ameen.

No comments: