Monday, November 25, 2013

Program Cuti Sekolah

Cuti persekolahan Penggal 3/2012 telah pun lebih seminggu berlalu. MRSM pula bercuti seminggu awal. Manakala bagi pelajar Tingkatan 5, SPM mula melabuhkan tirainya.

Inilah cuti panjang yang amat ditunggu-tunggu oleh setiap pelajar sekolah - menandakan mereka telahpun MERDEKA dari alam persekolahan. Walaupun hanya untuk sementara waktu.

Bagi anak-anak kami, keseronokan bercuti hanya bertahan seminggu dua sahaja. Selepas itu akan timbul rona wajah bosan jika tiada program khusus untuk mereka. Apatah lagi jika saban hari hanya memerap di rumah sahaja. Bahan bacaan yang bertimbun dan rancangan televisyen yang pelbagai sekadar melalaikan mereka buat seketika sahaja. Rasa bosan akan tetap bertandang akhirnya.

Program IkramTeens yang disertai Hanisah
Emm... nak buat macam mana? Seharian mereka telah terbiasa dengan pagi-petang ke sekolah, tiba-tiba rutinnya berubah. Maka perlulah diaturkan program bagi menggembirakan mereka. Pada masa yang sama mendatangkan manafaat yang berpanjangan.

Salah satunya adalah menyertai kem yang banyak dianjurkan oleh pelbagai pihak. Sukar untuk dipilih mana yang terbaik. Khuatir juga jika tersalah pilih.

Klinik-klinik hafazan dan pengukuhan ibadah juga baik untuk diikuti. Bukan sekadar menghafal ayat-ayat Al-Quran tetapi turut sama diisikan dengan slot motivasi, latihan berkumpulan, didikan fardhu ain, latihan berqiamulail dan ketahanan fizikal serta mental.

Jika berpeluang, elok juga dibawa berkunjung ke perpustakaan - biarkan mereka terleka di sebalik longgokan buku-buku. Itukan minat mereka.

Pada masa yang sama perlu juga dibawa mereka melancong ke tempat-tempat yang menarik di tanah air agar lebih mengenali inilah negara kita, Malaysia. Tidak kiralah bermalam atau balik hari. Ianya baik untuk melepaskan tekanan, sekaligus mempereratkan silaturrahim sesama ahli keluarga.

Imran di Taman Wetland, Putrajaya
Apa perancangan kami untuk anak-anak? Inshaa ALLAH akan dirancangkan secara berkala bergantung kepada kesesuaian masa dan kelapangan yang ada. Paling utama, libatkan anak-anak dalam perancangan yang dibuat kerana ianya untuk mereka. Sebagai ibu bapa kita sekadar pelaksana sahaja.

Buat masa ini kami mewajibkan mereka meningkatkan hafazan mereka setiap hari di samping rutin amalan membaca al-Quran selepas Subuh dan Maghrib. Sesekali jika berkelapangan mereka dibawa berjalan-jalan makan angin di sekitar Lembah Kelang.

Inshaa ALLAH setelah si abang tamat SPMnya, langkah kami akan lebih panjang sedikit. Keseronokan dapat berkumpul adik beradik dan anak beranak sewajarnya dinikmati bersama.

Moga segalanya dirahmati ALLAH SWT. Ameen.
"Memperolehi ilmu dunia yang dimanafaatkan sehingga membawa kepada rahmat dan hidayah ALLAH adalah satu kemenangan yang paling utama dan tiada tolak bandingannya dalam hidup ini" - Ibnu Khaldun.

No comments: