Friday, November 15, 2013

Cemerlang Sekolah Agama

Pagi ini Imran dapat anugerah lagi - Tempat Pertama bagi Darjah 3 (sesi petang) di sekolah agamanya, KAFA (Integrasi) Al-Ridhuan. Sepupunya, Siti Hawa pun dapat hadiah yang sama bagi Darjah 1 (sesi petang). Markah keseluruhan yang mereka perolehi agak baik, sekitar 95%, sekaligus mencapai tahap Mumtaz.

TAHNIAH Imran dan Hawa.

Secara peribadi kami amat bersyukur kepada ALLAH SWT dan berterima kasih kepada para pendidik atas kejayaan yang mereka perolehi.

Melalui sekolah agama seumpamanya, terlalu banyak ilmu keagamaan yang dipelajari sebagai bekalan hidup di dunia dan di akhirat. Sebagai ibu bapa, kami tidak mampu memberi tunjuk ajar secara mendalam dalam serba-serbi berkaitan agama seperti Ilmu Tauhid, Imlak, Akhlak, Fekah, Al-Quran, Hafazan, Bahasa Arab, Sirah RasuluLlah SAW dan pelbagai lagi.

Dari pemerhatian kami, ilmu pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi menjadikan proses pembelajaran di sekolah kebangsaan menjadi mudah terutama melibatkan subjek Bahasa Arab, Tulisan Jawi dan Pengetahuan Agama Islam.

Lebih utama lagi, pengetahuan agama mereka lebih terkehadapan berbanding usia mereka. Itulah kelebihan sekolah agama, tidak kiralah Sekolah Agama Rakyat (SAR) ataupun KAFA (Integrasi). Untuk mengharapkan didikan agama di sekolah kebangsaan, rasanya masa yang diperuntukkan amatlah minima, apatah lagi dengan jumlah pelajar yang ramai.

Justeru itu, kepada para ibu bapa, usah abaikan pendidikan anak-anak melalui sekolah agama. Biarlah mereka penat kerana pagi-petang bersekolah. Paling penting jiwa terisi dengan ilmu.
"Dan barangsiapa mencari deen (agama) selain Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan dia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi". (al-Imran:85)

No comments: