Tuesday, August 28, 2012

Pra Haji : Jadual Penerbangan

Bermulanya Syawal, aura haji yang 'terpinggir' seketika dek kesibukan meraih keberkatan Ramadhan kembali dirasai oleh para bakal jemaah haji.

Debarannya semakin ketara - menanti khabar Jadual Penerbangan Haji (JPH) ke Tanah Suci. Terutama bakal jemaah dalam kategori terpilih. Demikian juga bagi bakal jemaah haji dalam senarai menunggu dan rayuan. Tidak kiralah secara pakej (kendalian Pengelola Jemaah Haji swasta) atau muassasah (kendalian Tabung Haji).

Sepertimana yang pernah disentuh di dalam beberapa entri sebelum ini, kami berdua telah terpilih untuk menunaikan haji pada tahun ini. AlhamduliLlah, setinggi-tinggi kesyukuran hanya untuk Allah SWT.

Pilihan kami adalah secara muassasah walaupun ditawarkan pakej haji. Bagi kami, bukan keselesaan yang kami cari tetapi redha Allah SWT yang diharapkan.

Rindunya kami pada BaitulLlah dan Masjid Nabawi selepas kembali dari ibadah umrah pada bulan April lalu sentiasa segar di ingatan. Kini dijemput kembali olehNya sebagai tetamu agungNya. Terubat rasa rindu. AlhamduliLlah.

Surat tawaran haji telahpun kami terima sejak awal tahun lagi. Beberapa kursus haji yang ditetapkan oleh pihak Tabung Haji telahpun kami ikuti. Bermula dengan Kursus Asas Haji (KAH) sebanyak 19 siri yang diadakan setiap hujung minggu sejak akhir Februari hingga akhir Jun, 2012.

Disusuli pula Kursus Intensif Haji (KIH) selama 2 hari (pertengahan Jun) bertempat di Masjid Negara. Dan Insya Allah, Kursus Perdana Haji (KPH) pula akan dilangsungkan selama 2 hari (bermalam) pada awal September ini di Masjid Putra, Putrajaya.

Manakala urusan pemeriksaan kesihatan, penyerahan pasport (PMA) dan kutipan Gelang Pengenalan Haji (GPH) telahpun selesai mengikut tarikh yang ditetapkan.

AlhamduliLlah, beberapa hari lalu, Jadual Penerbangan Haji (JPH) telahpun diterima. Insya Allah kami dikehendaki melaporkan diri di Kompleks Tabung Haji, Kelana Jaya pada pagi 17/09/2012 dan berlepas ke Madinatul Munawwarah pada hari yang sama. Nombor penerbangan kami adalah KT03.

Sebagai makluman, tarikh 17/09/2012 merupakan hari pertama keberangkatan bakal jemaah haji ke Tanah Suci. Dan penerbangan kami adalah yang ke-3.

Insya Allah kami akan berada di kedua-dua Tanah Suci selama 46 hari sehingga 01/11/2012 dan dijadualkan tiba kembali ke tanah air pada pagi 02/11/2012, kira-kira seminggu selepas 'Eidil Adha.

Kepada semua pelawat Salam Monash, mohon doakan kami - moga segalanya dipermudahkan oleh Allah SWT dan dianugerahi Haji Mabrur yang menjadi idaman setiap jemaah haji. Ameen.

No comments: