Friday, August 10, 2012

Rally Ilmu @ Hulu Kelang

RasuluLlah SAW bersabda,"Barangsiapa menempuh satu jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah SWT akan melorongkan baginya jalan ke syurga"

Lebih bermakna lagi, dinukilkan bahawa majlis-majlis ilmu itu adalah taman-taman syurga yang turut disertai para malaikat. Alangkah mulianya majlis seumpamanya.

Di sepanjang Ramadhan ini, hampir semua masjid dan surau giat mengimarahkannya dengan kegiatan keilmuan. Betapa mudah dan banyaknya peluang untuk menimba ilmu.

Di Hulu Kelang pun tiada bezanya. Kuliah Subuh, Kuliah Zohor, Kuliah Asar dan Tazkirah Tarawih adalah satu kebiasaan. Pada hari tertentu pula dimeriahkan pula dengan Qiamullail (terutama di 10 malam akhir Ramadhan), Kuliah Dhuha dan Forum Perdana.

Insya Allah, pada hujung minggu ini (Ahad - 12/08/2012), bertempat di Masjid Al-Ridhuan, Hulu Kelang akan berlangsung 'Rally' Ilmu dengan pengisian yang amat menarik. Bermula dengan Qiamullail sekitar jam 3:30 pagi sehinggalah kemuncak Kuliah Asar bersama Ust. Azhar Idrus.

Malamnya pula seperti biasa, solat tarawih-witir 23 rakaat : 1 juz Al-Quran. Dan masjid pula dibuka 24 jam sepanjang 10 hari terakhir bagi jemaah yang ingin beriktikaf dan berqiamullail.

Sorotan majlis seperti pada banner di bawah :-


Cuma ingatan daripada pihak masjid, untuk mengikuti Kuliah Asar bersama Ust. Azhar Idrus, datanglah lebih awal bagi mengelakkan kesesakan meletak kenderaan. Sebaiknya datang waktu Zohor dan tunggu sehinggalah ke waktu Asar. Kiranya khalayak terdahulu menjadi bandingan, tidak kurang daripada 5,000 orang dijangka akan hadir.

Untuk berbuka puasa, tiada juadah berat disediakan, Insya Allah sekadar buah kurma dan air mineral sahaja. Juadah yang lebih berat boleh dibeli di gerai jualan atau dibawa bersama.

Marilah sama-sama kita meriahkan setiap majlis ilmu, moga dengannya kita telah mengisi ruang kewajiban menuntut ilmu yang telah difardhukan ke atas setiap insan yang bergelar Muslim.

Sabda RasuluLlah SAW,"Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap orang Muslim"

No comments: