Tuesday, August 7, 2012

Pemurahnya ALLAH

[Peringatan khusus untuk diri dan keluargaku. Untuk semua, moga ada manafaat untuk kita bersama. Insya Allah]

Jika hendak dihitung akan anugerah dan nikmat daripada Allah SWT kepada hambaNya, amatlah banyak. Tidak terhitung oleh kita. Malah setiap satu kebaikan yang dilakukan telah dijanjikan oleh Allah SWT gandaan 10 kali kebaikan sepertinya.

Apatah lagi di bulan Ramadhan nan barakah ini. Gandaan pahalanya berlipat-lipat kali ganda. Pemurahnya Allah SWT di bulan ini mengatasi pemurahnya Ia pada bulan-bulan lain. Semuanya untuk hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh.

Umumnya pada bulan Ramadhan ini, Allah menjanjikan pahala setiap amalan sunat menyamai pahala amalan fardhu, manakala pahala bagi setiap amalan fardhu pula diganjari pahala sehingga 700 kali ganda amalan setaranya. SubhnaLlah... tawaran yang amat-amat mewah.

Bayangkan, setiap pahala yang dianugerahkan Allah SWT diterima dalam bentuk duit atau kebendaan... pasti penuh sesak masjid dibuatnya, melimpah ruah setiap hari dan setiap waktu tanpa mengira siang mahu pun malam.

Lihat sahaja tawaran bantuan persekolahan RM100 dan BR1M sebanyak RM500, sanggup para penerimanya bersesak-sesak dan berbaris panjang di tengah panas kerananya.

Entahlah, bagaimana keadaannya jika tawaran RM puluhan ribu ditawarkan untuk mereka yang hanya bersolat, bersedekah, membaca Qur'an, beriktikaf, saling bermaafan, berbaik sangka sesama Muslim dan bermacam-macam amal kebaikan lagi.

Apatah lagi kiranya tawaran lebih lumayan diberikan kepada sesiapa yang ketemu dengan Lailatul Qadar... Allahu akbar, tidak dapat dibayangkan bagaimana situasinya pada masa itu.

Demikianlah sorotan ganjaran pahala dan suasana pada bulan Ramadhan jika dilihat dari kacamata kebendaan.

Yakinlah akan janji-janji Allah SWT. Ganjaran pahala tidak dapat diukur dengan wang ringgit. Namun ia pasti diberikan kepada hamba-hambaNya selagi dilakukan penuh ketaqwaan, semata-mata kerana Allah SWT. Itulah antara bekalan kita untuk menghadap Allah Azza wajalla di Padang Mahsyar nanti.

Daku berseru pada diriku sendiri dan ahli keluargaku serta umat Muhammad SAW, marilah kita berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakan setiap amal kebaikan walau sekecil mana sekalipun di bulan Ramadhan penuh barakah ini. Lebih-lebih lagi di sepuluh terakhir Ramadhan ini. Marilah kita berusaha meraih penuh syukur setiap ganjaran yang ditawarkanNya.

Insya Allah, masa masih ada. Amatlah rugi kiranya kita terlepas begitu sahaja kerana Ramadhan tahun hadapan belum tentu kita temui lagi.

Moga-moga kita termasuk di kalangan hamba-hamba yang diredhaiNya di dunia dan di akhirat. Ameen.

No comments: