Monday, August 27, 2012

Muhasabah Syawal

[Muhasabah diri pasca Ramadhan. Moga ada manafaat bersama]

Ramadhan 1433H telahpun berlalu pergi. Hadirnya Syawal disambut penuh syukur.

Di dalam keseronokan menyambut Syawal, marilah sama-sama kita merenung dan mengingati kembali perjuangan kita selama sebulan penuh di bulan Ramadhan. Kita menahan lapar dan dahaga, menahan pancaindera dan anggota tubuh serta hati dari perkara maksiat dan perkara dilarang... bagaimanakah agaknya dengan puasa dan ibadah kita itu?

Jika kesempurnaan (mabrur) ibadah haji seseorang lazimnya dinilai dari perlakuannya setelah pasca haji. Begitu jugalah kesempurnaan ibadah puasa kita dinilai setelah pacsa Ramadhan. Tidak perlu orang lain menilainya, kita sendiri mampu melakukannya - bertanya sahaja pada hati.

Sekurang-kurangnya terdetik di hati, seronokkah kita meninggalkan Ramadhan? Jika kita amat sedih bagaikan satu kehilangan, Insya Allah madrasah Ramadhan telah berjaya mentarbiah hati kita. Selebihnya kita perlu istiqamah dalam meneruskan amal kebajikan yang dilakukan sepanjang Ramadhan. Moga kita dirahmati dan diampuni Allah SWT.

Namun kiranya kita merasa amat gembira bagaikan terlepas satu seksaan batiniah, maka bermohonlah keampunanNya. Ini kerana Allah SWT telah menempelak dengan ungkapan kasar seperti yang didoakan oleh malaikat Jibril dan diaminkan oleh RasuluLlah SAW, "CELAKAlah kepada mereka setelah tamatnya Ramadhan langsung tidak mendapat keampunan Allah SWT. Nauzubillah - moga kita bukannya dari golongan tersebut.

Ya Allah, kami ini hambaMu yang amat lemah, ampunilah kami dan limpahilah rahmatMu.

Ya Allah, terimalah amal ibadah kami di sepanjang Ramadhan dan kekalkanlah kami dalam kebaikan di sepanjang hayat kami.

Ameen Ya Rabbal 'alameen.

Dengan Syawal yang masih berbaki, usah dilupakan Puasa Enam. Pahalanya amat besar, ibarat berpuasa sepanjang tahun (disekalikan dengan puasa Ramadhan).

Tidak terliurkah kita kerana ianya mampu menghindarkan diri dari seksaan neraka. SubhanaLlah.

Tahniah kepada yang telah pun sempurna puasa enamnya. Bagi yang belum, marilah kita berusaha untuk melaksanakannya dengan segera.

Tidak dinafikan cabaran dan dugaannya amat berat tetapi segalanya terletak pada kemahuan diri sendiri. Insya Allah dengannya setiap yang besar menjadi kecil dan remeh. Moga-moga kita dipermudahkan olehNya. Ameen.

No comments: