Monday, August 13, 2012

Berbuka Puasa

Berbuka puasa khususnya di bulan Ramadhan ini adalah saat yang amat ditunggu-tunggu. Bagi yang tidak berpuasa pun turut sama merasakan nikmatnya - tidak kiralah kerana uzur syarie' ataupun 'uzur ciptaan sendiri'.

RasuluLlah SAW bersabda,"Bagi orang yang berpuasa, ia memperolehi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka puasanya dan ketika menemui Tuhannya". - HR Bukhari.

Disyarahkan oleh para ulama', kegembiraan yang disebutkan di dalam hadis tersebut adalah bagi orang yang puasanya dapat menghalangnya dari melakukan kemungkaran dan perkara keji.

Bagaimana dengan agenda berbuka puasa harian kalian semua? Apa cara sekalipun moga ianya tidak mengundang kepada pembaziran, keterlaluan dan terjaga batasan syariaatnya. Ameen.

Saban tahun agenda berbuka puasa saya mudah sahaja - berbuka di masjid. Setelah melaluinya, dirasakan amat banyak fadhilat dan faedahnya, antaranya :-

- (Paling utama) Bersolat di awal waktu secara berjemaah di masjid/surau.
- Makan sederhana, makan apa yang ada - jimat belanja, jimat masa.
- Duit belanja berbuka bolehlah disedekah/diinfakkan.
- Berukhuwah sesama jemaah satu qariah yang juga jiran tetangga.
- Bertahlil dan berdoa sebelum berbuka (antara waktu mustajab doa).
- Beriktikaf selepas berbuka sehingga selesai solat tarawih/ witir.
- Bertadarus/ baca Quran, solat sunat dan berzikir.

Lazimnya saya akan membawa sekali anak-anak lelaki, manakala isteri dan anak-anak perempuan pula berbuka di rumah. Namun pada tahun ini, kesemuanya berbuka puasa di masjid. AlhamduliLlah sehingga kini tidak pernah kami berbuka di rumah.

Soal makan tiada masalahnya. Apa yang dihidangkan itulah rezeki kami. Sekaligus dapat menyumbang pahala untuk para penyumbangnya atau kita sendiri turut menyumbang.

Bersabda RasuluLlah SAW,"Barangsiapa memberi makan orang yang berpuasa, maka baginya ganjaran pahala seumpama orang berpuasa itu, tidak dikurangkan sedikit pun" - HR Termizi dan Ibn Majah.

Bagi kami juadah berbuka di masjid amat menyelerakan (perut kosong semuanya sedap). Malah amat mewah sekali seperti kurma, bubur lambuk, pelbagai kueh-mueh, buah, nasi berlauk (sesekali pekena nasi Arab dan nasi beriani) dan bermacam-macam lagi. Ada kalanya naik semput juga dibuatnya.

Maka Bazaar Ramadhan tolak ke tepi kecuali untuk mencari kelainan citarasa juadah untuk bersahur. Sekaligus dapat mengekang nafsu membeli dan menjaga pancaindera serta hati.

Sehingga kini kami merasakan ianya satu keseronokan yang tidak dapat digambarkan. Insya Allah, jika ada usia; ianya akan diteruskan di tahun-tahun mendatang. Ameen Ya Rabbal 'alameen.

No comments: