Saturday, December 31, 2011

Imran Khatam Quran

AlhamduliLlah, setinggi-tinggi kesyukuran ke hadhrat Illahi. Malam ini pada tanggal 31 Dis 2011, menjelang masuknya waktu Isyak, anak bongsu kami, Muhammad Imran akhirnya khatam 30 juz Al-Quran. Mengekori pencapaian kakaknya, Nur Solehah yang khatam Al-Quran beberapa minggu lalu. Satu pencapaian yang amat membanggakan. Tahniah Imran. Tahniah Solehah.

Imran mula membaca Iqra' pada usia 6 tahun iaitu pada tahun lepas, ketika kami masih di Melbourne, Australia. Sekembalinya ke tanah air pada awal tahun ini, Imran telah pun lancar membaca Muqaddam, seterusnya bersambung dengan kitab Al-Quran.

Setiap hari, selepas solat Subuh dan selepas solat Maghrib, Imran tidak pernah culas/ tinggalkan rutin membaca Al-Qurannya. Tidak kiralah di mana ia berada.

Jika kebetulan di rumah saudara mara mahupun kenalan ataupun di masjid, pasti diminta mushaf Al-Quran untuk dibaca. Begitu juga jika terlepas waktu kerana sesuatu halangan, maka akan diganti waktu tersebut. Demikianlah keprihatinan Imran dalam menjaga rutin bacaan Quran hariannya.

AlhamduliLlah, Imran juga dikurniakan kelebihan lancar dan tepat tajwid Al-Quran yang dibaca. Dari itu cepatlah ia berpindah dari satu muka surat kepada muka surat berikutnya. Tidak sampai setahun, Imran mampu menamatkan 30 juzuk Al-Quran. Itulah salah satu hikmahnya jika rajin berdampingan dengan Al-Quran.

Walaupun telah khatam, rutin membaca Al-Quran akan tetap diteruskan. Mungkin kaedahnya sedikit berbeza, antaranya dibaca secara bertadarus, diselitkan dengan hafazan, mengenali hukum-hukum tajwid dan juga mempelajari terjemahan serta tafsiran ayat-ayat Al-Quran.

Doa kami, moga kami sekeluarga akan sentiasa membudayakan Al-Quran di dalam kehidupan seharian, berterusan selama-lamanya. Ameen.

No comments: