Tuesday, December 6, 2011

Cuti-cuti Di Kuala Kubu Bharu

Cerita ini lebih seminggu lepas telah berlalu. Sedikit terlewat kerana ada gangguan capaian internet di rumah yang berlarutan kira-kira seminggu. Baru sehari dua ini ianya kembali pulih. AlhamduliLlah.

Sebagaimana Cuti-cuti Sabah, kisah percutian kami ini dalam 3 kronologi perjalanan - Kuala Kubu Bharu, Bukit Fraser dan Tanjong Malim. Harap maklum.

Pada awal minggu lepas (Awal Muharram) kami sekeluarga berkunjung ke Kuala Kubu Bharu (KKB). Ianya satu tempat yang kerap kami kunjungi antara 5 - 10 tahun lalu. Ketika itu adik bongsu Laili, Nasrul Hadi bersekolah di SAMT Kuala Kubu Bharu. Selepas itu anak saudara saya pula, Muhd Sopiyuddin belajar di Darul Quran JAKIM.

Kali ini kunjungan kami juga bersebab. Anak sulung kami, Muhd Izzuddin menduduki ujian kemasukan ke Tingkatan 4 MRSM dan MRSM Kuala Kubu Bharu menjadi lokasi ujiannya. Itulah satu-satunya MRSM yang terdekat.

Di KKB, kami menginap 3 hari 2 malam di Ain's Homestay yang terletak di kawasan perumahan Taman Juta, bersebelahan Bandar KKB. Rumah teres setingkat milik Cikgu Noraini yang simple dan selesa. Terima kasih Cikgu Safiah @ Cik Safiah, ibu saudara Laili yang tolong tempahkan.

Kami bertolak ke KKB pada hari Ahad, Izzuddin menjalani ujian pada hari Selasa dan kami pulang ke Hulu Kelang pada hari yang sama. Emak dan abah pun turut serta. Mereka tiba di KKB pada pagi Isnin.

Di waktu senggang, kami berjalan-jalan di sekitar KKB dan mendaki laluan sehingga ke Bukit Fraser. Pada hari Isnin kami ke Tanjong Malim, mengunjungi keluarga Cik Safiah dan kenalan kami ketika di Melbourne dahulu, keluarga Dr. Lajiman.

Beberapa keping foto di Kuala Kubu Bharu terdapat di Album Foto Kami, atau klik sahaja di sini untuk capaian terus ke album.

Sejarah Kuala Kubu Bharu

Ringkasnya, Kuala Kubu Bharu di Hulu Selangor ini adalah bandar baru menggantikan Bandar Kuala Kubu yang musnah ketika Tragedi Kuala Kubu akibat banjir besar yang melanda pada bulan Februari, 1883; berpunca daripada Empangan Kuala Kubu yang pecah. Bandar lama tersebut kini dikenali sebagai Ampang Pecah.

Lagendanya, banjir besar melanda disebabkan oleh sikap bongkak pegawai British pada masa itu, Sir Cecil Ranking yang membunuh buaya putih yang dikatakan menjaga empangan tersebut. Akibatnya Ranking turut terkorban dalam tragedi tersebut.

Demikianlah bagai yang dikisahkan orang. Perlu diingat, ianya sekadar lagenda. Usahlah dipercayai sehingga merosakkan keimanan kita. Kepercayaan kita, Allah SWT lebih berkuasa. Mungkin kerana kemungkaran bermaharajalela maka bala Allah SWT mendatangi sebagai peringatan dan pengajaran daripadaNya. Ianya boleh berlaku juga di zaman sekarang.

Bandar Kuala Kubu Bharu

Umumnya bandar kecil ini sama seperti kunjungan kami dahulu. Sibuk di siang hari, malap di waktu malam - hanya kedai-kedai makan sahaja yang dibuka. Menariknya KKB ini, masih kelihatan bangunan/ rumah lama yang mempunyai sejarahnya yang tersendiri terutama ketika era perlombongan bijih di Kuala Kubu.

Deretan kedai, pejabat kerajaan dan pelbagai badan berkanun dan bank tertumpu di tengah-tengah bandar. Pusat-pusat pengajian dan latihan pula terletak berhampirannya; antaranya Darul Quran, PLKN, IKBN, Akademi Bomba, MRSM dan sekolah harian.

Paling seronok apabila kami berpeluang rukuk dan sujud di Masjid Ar-Rahimah yang tersergam megah di tengah bandar. Ruang solatnya luas terbentang. Bagi jemaah wanita, tempat wuduknya kurang selesa - perlu naik turun tangga dan ada yang terpaksa melintas lalu ruang solat lelaki. Sesuatu yang banyak kedapatan di masjid-masjid tertentu, kurang diberi perhatian di peringkat rekabentuknya lagi.

Menurut catatannya, masjid ini telah dirasmikan oleh Sultan Selangor, DYMM Sultan Sharifuddin Idris Shah pada 1 Nov 2002 (25 Syaaban 1423).

Empangan Sungai Selangor

Ianya siap dibina pada tahun 2002, merangkumi kawasan lembah seluas 600 hektar dengan ketinggian sekitar 115 meter, menjadikannya antara empangan terbesar dan tertinggi di Malaysia. Asalnya sebahagian lembah ini adalah perkampungan Orang Asli Temuan iaitu Kg. Pertak dan Kg. Gerachi Jaya yang telah dianugerahkan perkampungan moden di sekitar empangan tersebut.

Empangan ini dekat sahaja dari Bandar KKB, di pertengahan jalan menuju ke Bukit Fraser. Kami berpeluang 2 kali singgah di sini; pada hari Ahad, ketika dalam perjalanan ke Bukit Fraser dan pada hari Selasa, ketika menunggu Izzuddin menduduki ujian di MRSM.

Pemandangan kawasan empangan amat indah dan menawan sekali, berlatarkan banjaran gunung, pepohonan menghijau dan gumpalan awan memutih ketika langit terang. Air tasiknya tenang, berwarna biru kehijauan melingkungi pulau-pulau kecil. Benar-benar mendamaikan bagi pencinta alam.

Air Terjun Pertak

Air terjun ini terletak di hujung Kg. Pertak, bersebelahan Empangan Sungai Selangor. Keaslian persekitarannya masih kekal asli dengan kehijauan hutan yang masih terpelihara. Malah tiada langsung kemudahan asas yang disediakan seperti tandas, bilik persalinan, tempat letak kereta, tong sampah, tempat memasak dan seumpamanya. Pandai-pandai sendirilah. Entahlah, mungkin tidak diwartakan sebagai kawasan pelancongan pun.

Kami menyinggah di air terjun ini tanpa dirancang selepas menghantar Izzuddin ke MRSM Kuala Kubu Bharu. Jadi tiada persalinan pun untuk turun ke air. Hanya Imran yang turun berseluar dalam dan Solehah yang mempunyai pilihan memakai kain pelikat sebagai persalinan. Oklah, asalkan mereka seronok.

Di air terjun, hati amat teruja melihatkan keindahannya. Deburan air bagaikan alunan muzik aromaterapi yang mengasyikkan, mengalir sejuk menuruni alur menuju empangan. Bonggolan batu besar di pinggir alur menjadi tempat kami melepak sambil mengawasi anak-anak yang gembira sekali mengutip batuan kecil di dasarnya.

Demikianlah sedikit sebanyak tentang kunjungan kami di Kuala Kubu Bharu. Sememangnya banyak lagi tempat yang boleh dilawati tetapi tidak sempat disinggahi seperti Monumen Tragedi Kuala Kubu di Ampang Pecah, Stesen Keretapi Lama, Air Terjun Chilling, Santuari Ikan Kelah dan banyak lagi. Mungkin di lain kesempatan kami berpeluang menerokai lebih jauh lagi.

1 comment:

alongpaktam said...

Salam puan..boleh saya dapatkan no telefon ain' homestay..
Saya cari di internet tiada pula..tk