Monday, December 19, 2011

Khatam Quran

Khatam Quran lazimnya merujuk kepada tamatnya bacaan satu mashaf Al-Quran yang berjumlah 30 juzuk: 114 surah: 6,236 ayat. Jika hanya tamat kitab Iqra', belum lagi dikatakan khatam. Begitu juga jika hanya habis baca Muqaddam pun belum boleh dikatakan khatam.

Demikianlah pemakaian kata 'khatam Quran' yang selalunya digunakan. Tidak tahulah jika ada penafsiran yang lebih tepat lagi. Maaflah kami bukan pakar bahasa, sekadar pengguna bahasa yang umum sahaja. Apa-apa pun buat sementara waktu ini kita terimalah penakrifan yang diguna pakai ramai tentang khatam Quran ini.

Bagi pembaca Quran, khatam Quran adalah suatu kepuasan yang amat menyeronokkan. Apatah lagi bagi kanak-kanak (mahupun orang dewasa) yang pertama kali khatam Quran.

Di kampung saya di Terengganu dahulu, apabila anak-anak khatam Quran, maka diadakan majlis kesyukuran ringkas dengan hidangan nasi pulut kuning (dipanggil nasi kunyit). Sekarang ini jarang ditemui lagi. Kami sendiri pun tidak meneruskan tradisi tersebut apabila anak-anak kami khatam Quran. Hanya dibacakan doa khatam Quran sahaja bersama rasa syukur kepadaNya yang telah mengizin dan memudahkan usaha pembacaan sehingga tamat.

Beberapa hari lepas, anak ketiga kami Nur Solehah telahpun khatam Quran. Seronoknya dia tidak terkira. Rona-rona kepuasan jelas terpancar di wajahnya. Tahniah Solehah. Syukur kehadrat Illahi.

Bagi adiknya Muhd Imran pula, Insya Allah akan khatam 30 juzuk Al-Quran dalam beberapa minggu lagi. Abangnya, Muhd Izzuddin dan kakaknya, Nur Hanisah telahpun lama tamat, kurang lebih 5 tahun lalu.

Kesemua anak-anak kami bimbing sendiri di rumah. Abang dan kakak mereka pun turut menunjuk ajar ketika kami tidak berkesempatan. Adakala datuk dan nenek pun turut membantu. AlhamduliLlah, syukur atas setiap kurniaan dan anugerahNya.

Walaupun telah khatam Quran, tidak bermakna anak-anak tidak perlu lagi membacanya. Sekurang-kurangnya sekali sehari mereka wajib bertadarus, biasanya selepas solat Maghrib dan selepas Solat Subuh ketika hari cuti. Di bulan Ramadhan pula biasanya kami bertadarus sehingga khatam satu mashaf Al-Quran.

Pada masa yang sama anak-anak digalakkan untuk menghafal seberapa banyak surah/ ayat yang termampu. Tidak dilupakan juga untuk meneliti terjemahan dan tafsirannya secara bersendirian mahupun bersama.

Hikmahnya amat banyak, lebih-lebih lagi dalam mengharungi pancaroba kehidupan sekarang yang amat melalaikan. Insya Allah barangsiapa yang menyayangi Al-Quran akan sentiasa disayangi oleh Allah SWT. Itulah harapan kami. Ameen.. ameen... ameen... Ya Rabbal 'alameen.

No comments: