Tuesday, December 6, 2011

Cuti-cuti Di Tanjong Malim

Hari kedua di Kuala Kubu Bharu lebih menyeronokkan. Paginya, emak dan abah tiba dari kampung. Kami bersama-sama melangkah lebih jauh sehingga ke Tanjong Malim - menziarahi keluarga Cik Safiah, adik kepada emak di Taman Bernam Jaya dan keluarga kenalan rapat kami ketika di Melbourne dahulu, Lajiman-Suraya di Proton City.

Kami bertolak dari KKB sekitar jam 10:00 pagi dan tiba di Bernam Jaya kira-kira setengah jam selepasnya. Melalui Kalumpang, kelihatan gerai durian tempatan banyak berjualan di tepian jalan utama. Hajat hati berhenti makan ketika balik dari Tanjong Malim, malangnya tidak kesampaian kerana hujan lebat. Tiada rezeki di jalanan, Insya Allah adalah di tempat lain.

AlhamduliLlah, di rumah Cik Safiah kami dijamu sarapan pagi pelbagai juadah yang amat menyelerakan - demikianlah aturannya. Tambahan pula perut dah berkeroncong kerana makan pagi yang sedikit terlewat dari kebiasaan. Berbanyak-banyak terima kasih pada Cik Safiah sekeluarga.

Seronok dapat bertemu muka setelah sekian lama tidak bersua hingga terlupa nak bergambar bersama tuan rumah dan keluarganya. Maaflah...

Tengaharinya kami 'merayau' di kawasan sekitarnya sambil memerhatikan pembangunan dan penyediaan kemudahan infrastruktur yang masih belum pesat membangun. Mungkin menunggu masa Proton City dan beberapa taman berdekatan dikerumuni penghuninya.

Memasuki kawasan perumahan Taman Bernam Jaya, pandangan kami tertumpu pada pelbagai tumbuhan meliar di tepian jalan. Di celah-celah pepohonan renek termasuk senduduk dan lalang, kedapatan juga pepohon orkid liar yang amat cantik bunganya. Malah pokok periuk kera pun banyak sekali tumbuh menyelit. Tertarik dengannya kami singgah mencabutnya untuk dicuba tanam di Hulu Kelang nanti. Harap-harap boleh tumbuh subur.

Selepas solat jamak Zohor-Asar di rumah Cik Safiah, kami terus bergerak ke Proton City pula, ke rumah Lajiman-Suraya - undangan ziarah dan makan tengahari (terima kasih tuan rumah). Dari lebuh raya, Proton City menjauh ke dalam, melintasi deretan memanjang kilang Proton dan beberapa bangunan yang unik bentuknya.

Setelah bersua, AlhamduliLlah terlerai segala kerinduan. Teringat akan zaman berkampung di Dandenong, Victoria, Australia selama hampir 4 tahun lalu. Moga keakraban lalu bagaikan keluarga sendiri akan terus kekal selamanya. Ameen.

Menariknya rumah Cik Safiah dan Lajiman-Suraya ini, di laman hadapan rumah mereka dipenuhi pelbagai jenis bungaan dan sayuran. Memang dia orang ni sukakan keindahan dan rajin bertanam. Kita orang lain sedikit, sukakan keindahan tetapi malas nak bertanam. Silap-silap semak samun di hadapan rumah pun boleh dikatakan suatu keindahan alam semulajadi.

Hampir 2 jam di Proton City, kami bergerak pulang menuju Taman Juta, Kuala Kubu Bharu di mana kami menginap sehingga keesokan harinya. AlhamduliLlah dikurniakan keselamatan sehingga tiba ke destinasi yang dituju.

No comments: