Tuesday, December 6, 2011

Cuti-cuti Di Bukit Fraser

Kami tiba di Ains' Homestay di Kuala Kubu Bharu pada hari Ahad, sekitar jam 12:30 tengahari. Setelah check-in, kami berjalan-jalan di sekitar bandar Kuala Kubu Bharu - makan tengahari di Restoran Sri Melayu dan bersolat di Masjid Ar-Rahimah.

Dari Bandar KKB, kami bergerak ke Empangan Sungai Selangor. Kata orang, jika ke KKB usah lupa ke empangan yang amat indah sekali pemandangannya. Benar bagai dikata. Kami berhajat singgah di Pusat Penerangan SPLASH di pinggir empangan tetapi ditutup.

Laluan empangan adalah menuju terus ke Bukit Fraser dengan jarak sekitar 30 km sehingga ke Pintu Masuk Utama (The Gap). Dari The Gap ke pekan Bukit Fraser pula sekitar 10 km jaraknya. The Gap dibuka setiap hari dari jam 7:00 pagi - 7:00 petang. Sebagai makluman, jam ganjil untuk naik dan jam genap pula untuk turun.

Ketika waktu menghampiri jam 3:00 petang, kami masih di empangan. Jika ingin ke Bukit Fraser, masanya telah agak suntuk. Dianggarkan sebelum jam 3:30 petang kami perlu tiba di The Gap. Melalui laluan yang berliku-liku dan pemanduan yang perlu berhati-hati, kami sekadar mencuba nasib. AlhamduliLlah akhirnya kami tiba di The Gap sekitar jam 3:25 petang, pintu penghadangnya masih dibuka.

Di sepanjang jalan dari empangan dan mendaki pula laluan sehala ke Bukit Fraser yang lebih banyak liku dan selekohnya, kepala terasa berpusing-pusing dan tekak pula meloya. Anak-anak melepek lesu dan sering mengeluh, 'Bilalah nak sampai ni'. Jika ditanyakan pada mereka, 'Lain kali nak datang lagi tak?', pasti jawabannya boleh dijangka.

Bukit Fraser dinamakan sempena nama Louis James Fraser dari Scotland yang mengusahakan perlombongan bijih timah pada tahun 1890an. Di sebalik sumbangan fizikalnya, dikatakan Fraser seorang yang kurang bermoral kerana aktif terlibat di dalam perjudian, pemerasan, pengedaran dadah dan banyak lagi. Jika benar, elok sekali jika nama bukit peranginan dan pelancongan yang terkenal itu ditukar nama kepada yang lebih baik, seeloknya nama tempatan.

Sebahagian foto terdapat di Album Foto Kami atau klik di sini.

Bukit Fraser ini sebenarnya terletak di daerah Raub, Pahang. Suhunya sejuk, sekitar 17 - 24 Celcius dengan puncak tertingginya kira-kira 1,280 meter dari aras laut. Suasana di pekannya bagaikan perkampungan Scotland dengan bangunan bergranit kelabu dengan gaya Tudor. Paling menonjol adalah menara jam disaluti pepohonan menjalar di tengah bulatan jalan yang menjadi tumpuan pengunjung untuk bergambar kenang-kenangan.

Melihatkan kepada banyaknya rumah dan hotel penginapan yang terdapat di Bukit Fraser, pasti begitu ramai sekali pelancong yang berkunjung ke Bukit Fraser ini. Di samping merasai suasana sejuk di kawasan tanah tinggi, tarikan utama ke sini adalah kegiatan menjejaki dan memerhati burung serta menerokai kawasan hutan melalui trek dan denai yang disediakan.

Oleh kerana kami tiba di Bukit Fraser telah pun agak petang, tambahan pula hujan, tidak banyak tempat yang sempat kami singgahi. Di samping pekannya, banyak masa kami habiskan di sekitar Food Garden, bersebelahan Masjid Sultan Mahmud - makan sambil membeli cenderahati. Tengoklah, jika berpeluang, lain kali kami boleh datang lagi.

Kami beredar turun dari Bukit Fraser jam 6:30 petang melalui jalan baru yang telahpun dibuka, bermula dari The Glen sehingga ke The Gap. Sebenarnya jalan ini telahpun siap pada tahun 2001 tetapi terpaksa ditutup kerana kerap berlaku tanah runtuh. Ketika kunjungan kami ianya telah dibuka tetapi untuk turun sahaja.

Begitulah perancangan awalnya di mana laluan asal sekarang digunakan untuk naik sahaja manakala laluan baru untuk turun sahaja. Bermakna naik dan turun dibuka sepanjang hari tanpa ditetapkan waktunya seperti sekarang.

Meredah laluan suram dengan tabir malam mula menjengah, AlhamduliLlah kami selamat tiba di Bandar KKB sekitar jam 7:30 malam. Anak-anak telah pun lena di kerusi belakang. Makan malam pun berbungkus, dijamah seadanya selepas bersolat jamak sebelum menyambung kembali tidur mereka.