Friday, December 23, 2011

Keputusan PMR

Sebenarnya entri ni telah ditulis pada hari keputusan PMR diumumkan tetapi tidak berkesempatan untuk diposkan. Tanpa edit, ianya diposkan.

Hari ini keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 telah diumumkan. Menjelang jam 10:00 pagi, para pelajar Tingkatan 3 berpusu-pusu membanjiri perkarangan sekolah masing-masing untuk mengetahui apa keputusan yang diperolehi. Ibu bapa pun turut sama menyesakkan lagi perkarangan sekolah. Bukan hanya nak tahu keputusan anak-anak tetapi paling penting untuk memberi sokongan moral mereka.

Muhammad Izzuddin, anak sulung kami antara pelajar yang menunggu penuh debaran di perkarangan sekolahnya, SMK Lembah Keramat. Kami tidak turut serta kerana memberi peluang padanya menerima seadanya apa-apa keputusan yang dicapai.

Tulus ikhlas kami katakan, sesungguhnya kami tidak menaruh harapan tinggi untuk Izzuddin mencapai kejayaan yang cemerlang kerana sedar bebanan dan cabaran yang perlu dilaluinya. Ini kerana Izzuddin telah lama meninggalkan alam persekolahan di Malaysia, hampir 5 tahun lamanya. Malah UPSR pun tidak pernah didudukinya, begitu juga pembelajaran di Tingkatan 1 dan 2.

Sekembalinya dari Australia pada awal tahun ini, Izzuddin terus masuk ke Tingkatan 3. Dengan kata lain, terlalu banyak pelajaran yang tertinggal lebih-lebih lagi subjek Bahasa Melayu, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup dan Pendidikan Islam. Subjek Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik sekurang-kurangnya telah dipelajari semasa di luar negara.

Namun kami amat kagum dengan kesungguhan yang ditunjukkan Izzuddin. Ada ketikanya dugaannya amat berat sehingga boleh membuatkan dirinya berputus asa. Sebagai ibu bapa, kami sentiasa mengingatkannya agar berusaha setakat terdaya, selebihnya berserahlah kepada Allah SWT.

Keputusan yang diperolehi oleh Izzuddin adalah 7A 1B (B di dalam Bahasa Melayu). Tahniah Iddin. Bagi kami ianya kejayaan yang amat cemerlang. Lebih cemerlang dari mereka yang mendapat 8A yang sejak kecil dibesarkan dalam sistem pendidikan negara. Walaupun hanya 7 bulan belajar, Izzuddin berjaya mengatasi rakan-rakan yang belajar 3 tahun.

Tumpuannya sekarang adalah untuk mengungguli Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang bakal menentukan arah tujunya di dalam pembentukan kerjayanya di masa hadapan. Semoga segalanya dipemudahkan oleh Allah SWT. Ameen.

Sekali lagi, sekalung TAHNIAH untuk Izzuddin. Kami semua bangga denganmu.

No comments: