Sunday, January 1, 2012

Salam Tahun Baru & Hari Jadi

Salam Tahun Baru

Mengikut ketetapan tahun Masihi, detik 12:00 tengah malam 31 Dis adalah kemuncak peralihan perubahan tahun. Dengan kata lain di ambang tahun baru.

Kini detik 12:00 tengah malam tersebut telah pun berlalu, menandakan tahun baru telah pun muncul - tahun 2012 Masihi.

Bagaimana dengan sambutannya? Bergantung. Jika mengikut cara Barat, maka hiburan dan pergaulan bebas adalah kaedahnya. Namun jika ingin diraikan secara Islam, banyak alternatif yang boleh dilakukan, asalkan dengan kaedah yang diredhai oleh Allah SWT.

Bila tiba tahun baru, lazimnya azam pun baru. Dipersilakan. Paling utama adalah hari ini lebih baik daripada semalam dan esok hari lebih baik daripada hari ini. Amat malang sekali sekiranya hari semalam lebih baik daripada hari ini. Kata RasuluLlah SAW celakalah dia... NauzubiLlah.

Salam Hari Jadi

Tanggal 01/01 setiap tahun adalah ulang tahun kelahiran isteri tercinta, Laili.

Anak-anak amat prihatin dengan setiap tarikh lahir kami sekeluarga. Dengan kreativiti tersendiri, Nur Solehah selalunya menjadi perekabentuk kad-kad ucapan. Yang lain-lain sekadar menambah sedikit sebanyak, seterusnya mencoretkan luahan rasa sayang dan harapan setiap insan. Begitulah selalunya. Jimat belanja dan terasa diri lebih dihargai.

Selamat Hari Lahir Ibu Laili - moga kebahagiaan yang mekar berkembang terus mengharum sepanjang zaman sehinggalah bersatu kembali di Jannah. Ameen.

No comments: