Monday, December 13, 2010

Penghantaran Barangan

Minggu lalu amat memenatkan. Badan terasa sakit-sakit dan adakala amat lesu sekali. Tidur pun tidak menentu.

Suasana di dalam rumah ibarat tongkang pecah. Barang-barang bersepahan di merata tempat. Di bilik tidur, di laluan tengah rumah, di dapur apatah lagi di ruang tamu. Kotak-kotak menimbun di merata penjuru. Ada yang siap terisi dan ada yang terlompong menunggu diisi. Bunyi kotak diselotep tanpa henti seolah-olah satu irama tersendiri.

Demikianlah keadaannya dalam usaha menyiapkan pengkotakan (ada ke istilah ni) barangan yang ingin dibawa pulang ke tanah air.

Untuk tujuan penghantaran barangan ini, kami menempah sebuah kontena dengan dikongsi bersama 5 orang lagi rakan. Perkhidmatan dari pintu ke pintu (door to door) menjadi pilihan bersama bagi memudahkan urusan dan menjimatkan masa.

Rumah kami menjadi lokasi pengumpulan dan kutipan. Bayangkanlah barangan untuk sebuah kontena berukuran 20 kaki dilonggokkan di ruang tamu rumah kami. Kata Imran, "ini bukan lagi living room tetapi box room".

Pada pagi Jumaat, lori pengangkut memulakan operasi. Dengan dibantu oleh beberapa orang rakan sekampung, Kg Dandy; tidak sampai pun 1 ½ jam, semuanya selesai. AlhamduliLlah, setiap barangan dapat dimasukkan. Bimbang juga kot-kot terpaksa dibuat kutipan susulan. Berbanyak terima kasih pada semua.

Melihat semua barang telah pun dinaikkan ke lori, terasa lega di hati. Hilang rasa penat selama berhari-hari mengerjakannya. Namun kebah penat hanya seketika, kini kami berhempas pulas pula mengemas dan membersihkan rumah sebelum menyerahkannya kepada empunya rumah, Tas & Kristy pada hari Rabu ini, 15/12/2010.

Difahamkan perjalanan kapal ke Port Klang mengambil masa antara 3-4 minggu untuk tiba di destinasinya. Itupun bergantung kepada jadual perjalanannya. Insya Allah kami akan bertolak pulang ke tanah air pada 11/01/2011 nanti. Harapan kami, moga kami sampai lebih dahulu. Rumah di Hulu Klang perlu disiapkan kerana ianya bakal menjadi pusat punggahan kesemua barangan tersebut.

Moga segalanya berjalan lancar dan dipermudahkan olehNya. Ameen.

2 comments:

Anonymous said...

Salam dari Perth!

Semoga dipermudahkan segala urusan. Selamat kembali ke Malaysia.

Syahrul

ropidi 'n laili said...

Salam,

Terima kasih Syahrul. Moga segalanya berjalan lancar bagai yang diharapkan.