Thursday, December 30, 2010

NZ 04 : @ Te Anau

Te Anau adalah kawasan singgahan pelancong (tourist resort). Penduduknya tidak ramai, sekitar 4,000 orang sahaja. Namun ketika musim panas, kepadatannya meningkat sehingga 10,000 orang. Lake Te Anau, Glowworm Caves dan Lake Manoupori adalah antara tarikan utamanya. Te Anau adalah hentian utama sebelum memasuki Fiordland National Park di mana terdapatnya Milford Sound dan Doubtful Sound yang terkenal.

Milford Sound

Tumpuan utama kami adalah ke Milford Sound (Maori : Piopiotahi), kira-kira 120 km (2 ½ jam) ke utara Te Anau.

Milford Sound adalah fiord yang terhasil dari aliran glasier dari banjaran gunung Fiordland yang membentuk kawasan takungan air yang bersambungan dengan Tasman Sea. Gunung-ganang batu tercacak tajam dari permukaan air serta air terjun mengalir turun ke air . Fenomena alam ciptaan Allah SWT yang amat mengkagumkan. Maha Suci Allah.

Untuk melihat persekitaran Milford Sound, perkhidmatan cruise disediakan oleh beberapa pengusaha, antaranya Real Journey, Mitre Peak dan Southern Discoveries. Pilihan kami adalah Real Journey dengan pakej Fiordland Twin Pack termasuk kunjungan ke Te Anau Glowworm Caves.

Dikelilingi bunga lupin dan sungai di Cascade River

Kami keluar awal untuk mengejar jadual perjalanan cruise yang bermula jam 9:00 pagi. Jika terlewat kami terpaksa menunggu jadual berikut, sekaligus berebut dengan ribuan pelancong berkumpulan yang mulai membanjiri Milford Sound Terminal.

Di sepanjang perjalanan melalui Milford Road, kami dihidangkan dengan pemandangan yang kontra dalam keadaan hujan renyai-renyai, adakalanya lebat. Awal perjalanan adalah padang-padang rumput seumpama di Victoria, Australia; diikuti payungan pepohonan alpine yang redup menghijau. Seterusnya banjaran gunung batu menyayup tinggi, sebahagiannya dilitupi salji di puncaknya. Aliran air mengalir turun melalui alur-alur glasier/salji yang sedia terbentuk, menghasilkan air terjun.

Laluan jalan ke Milford Sound berliku-liku, ada ketikanya amat mengerunkan melalui tepian cerun. Kami juga perlu melalui Homer Tunnel menembusi gunung batu sejauh 1.38 meter yang siap dibina pada tahun 1953, sehingga kini masih kekal seperti dahulu.

Di Milford Sound, hujan masih lagi turun. Milford Monarch, kapal cruise yang kami naiki bergerak perlahan menyusuri tepian tasik. Komentar yang diberikan oleh kapten kapal banyak membantu untuk mengenali setiap keunikan yang terbentuk di sekitarnya. Antara tarikannya adalah Mitre Peak (1,682 m), dikatakan gunung timbul dari laut yang tertinggi di dunia; The Lion, gunung batu seakan singa setinggi 1,301 m dan Stirling Falls setinggi 155 m.

Walaupun hujan dan kabus membantasi pandangan, namun keindahan persekitarannya masih lagi menyerlah. Pada satu ketika, kami berkesempatan melihat secara dekat singa laut bersantaian di atas bongkahan batu serta berenang-renang di sekitarnya. Difahamkan pada ketika tertentu, ikan lumba-lumba juga galak berlompatan di permukaan air.

Di Stirling Falls, kapal merapat ke arah air terjun yang menjunam turun. Airnya memercik masuk ke dek atas yang terbuka. Peluang yang tidak dilepaskan, bergambar sambil bermain air penuh teruja bagaikan histeria. Anak-anaklah yang paling seronok, basah kuyup dibuatnya.

Seronok disimbahi air terjun di Stirling Falls

Di perjalanan pulang ke Te Anau, kami berhenti di beberapa lokasi tarikan pelancong. Paling lama kami menyinggah di Cascade Creek.

Air sungainya tidak dalam tetapi deras mengalir di atas batu-batu hijau (greenstone). Di sekitarnya pula ditumbuhi pokok-pokok bunga liar dikenali sebagai lupin yang berwarna ungu seakan lavender, terhampar luas bagaikan taman. Persekitaran yang amat tenang dan ceria.

Te Anau Glowworm Caves

Menghampiri jam 6:00 petang, kami menaiki cruise meredah Lake Te Anau menuju ke Te Anau Glowworm Caves, kira-kira 20 minit dari jeti Real Journey Visitor Centre. Setibanya di Glowworm Centre, rombongan kami seramai hampir 50 orang dipecahkan kepada 4 kumpulan. Setiap kumpulan dipandu arah oleh seorang pemandu pelancong.

Te Anau Glowworm Caves yang terletak di sebelah barat Lake Te Anau masih baru usianya, sekitar 12,000 tahun. Namun batuan limestonenya telah pun berusia lebih 13 juta tahun lamanya.

Glowworm adalah sejenis larva yang hidup di gua gelap, menghasilkan cahaya bagi memerangkap serangga sebagai makanannya. Dianggarkan hampir 70 fishing line bercahaya sepanjang 20-150mm dibina oleh glowworm berjuntaian dari sarangnya di bumbung gua. Lagi banyak larva, maka lagi banyaklah persekitaran berkelipan di bumbung gua, bagaikan taburan bintang-bintang di langit nan gulita. Teringat akan kunang-kunang (firefly) yang banyak terdapat di Malaysia, lebih-lebih lagi di Kuala Selangor yang terkenal dengan tarikan pelancongannya.

Sebelum memasuki gua, paling penting diingatkan agar jangan bercakap dan dilarang mengambil gambar terutama ketika di Glowworm Groto. Glowworm amat sensitif kepada bunyi dan cahaya.

Foto hiasan - Suasana di Glowworm Grotto

Menyusuri laluan di dalam gua, kami ditunjukkan dengan beberapa pembentukan batuan, antaranya tomo (lubang udara membulat di bumbung gua), cathedral (rekahan batu bumbung setinggi 25m), air terjun, kolam dan anjung . Dinding dan bumbungnya juga agak unik, hairannya tiada sebarang stalagmite dan stalactite yang kelihatan. Mungkin ada tetapi di penjuru lain. Di kebanyakan tempat, jelas kelihatan cahaya berkelipan di bumbung gua menandakan glowworm sedang bersarang di situ.

Di penghujung gua adalah tarikan utama pelancong, grotto yang gelap gelita, dipenuhi ribuan glowworm berkelipan di bumbungnya. Di bawahnya adalah kolam yang tenang airnya . Setiap pengunjung perlu menaiki bot kecil, dibawa meredah kegelapan sambil memerhatikan cahaya berkelipan di atas kepala. Pemandangan yang amat indah, sekelumit daripada keindahan ciptaanNya. SubhanaLlah.

Bagi kami, maklumat yang diberikan, samada ketika sesi penerangan dan sesi penjelajahan mahupun ketika sesi soal jawab amat berguna sekali. Malah satu soalan cepumas dari Imran kepada pemandu pelancong juga amat menarik untuk direnungi ,

"What a different between firefly and glowworm?"