Thursday, December 30, 2010

NZ 03 : Queenstown – Te Anau

Queenstown

Check out dari Abba Garden Motel, kami menyinggah di Marine Parade yang terletak di tengah Bandar Queenstown. Berjalan-jalan di sekitarnya sambil berehat dan bermain air di pinggiran Queenstown Bay.

Menghadap kearah teluk, berhadapan Steamer Wharf, gerai-gerai barangan seni berderetan mengamit pengunjung mendatanginya. Tiada apa yang ingin dibeli, sekadar menghayati keindahan dan keunikan seni setiap barangan yang dipamirkan.

Pemandangan di Queenstown Bay

Tumpuan kami adalah ke Underwater World untuk melihat hidupan laut. Anggapan kami ianya seumpama underwater world yang pernah kami kunjungi sebelum ini, rupa-rupanya hanya sebuah bilik seluas master bed room, terletak di bahagian bawah jeti yang dilengkapi 6 tetingkap yang dipasang gentian kaca tebal telus pandang ke dalam air. Padanlah dengan bayaran masuknya yang murah, AUD 10/keluarga .

Ikan-ikan kelihatan berenang-renang di sekitarnya termasuk itik-itik yang menyelam laju ke dasarnya. Ketika diberi makan di tepi tingkap, berebut-rebut ikan menyambarnya. Itulah tarikannya.

Seterusnya kami bergerak ke Queenstown Mall. Di kiri kanannya adalah kedai-kedai dengan gabungan konsep lama dan baru. Untuk mendapatkan makanan halal, menyelerakan dan mudah, biasanya kami berusaha mencari kedai Turkish Kebab. Lazimnya papan tandanya berwarna merah putih, warna bendera Turki. AlhamduliLlah kami temuinya di deretan kedai di Quenstown Mall. Kami bertolak meninggalkan Queenstown ke Arrowtown kira-kira jam 2:30 petang. Perjalanan yang mengambil masa kira-kira 20-30 minit sahaja.

Arrowtown

Arrowtown adalah sebuah bandar bersejarah yang mula dibuka pada 1862 ketika zaman penemuan emas (gold rush era), menyaksikan gerombolan orang Cina (sinonim dengan emas) dibawa masuk untuk mengusahakannya. Sekaligus membentuk penempatan Cina di sekitarnya. Catatan sejarahnya terdapat di District Museum di tengah Bandar Arrowroot. Bagi yang berminat mencuba kegiatan mendulang emas, peralatannya boleh diperolehi dari muzium.

Dikhabarkan, Arrowtown lebih menarik dikunjungi ketika musim luruh (Mac – Mei) ketika dedaunan pokok bertukar warna kekuningan dan berguguran jatuh ke bumi. Suasana pudar yang sesuai dengan nostalgia sejarahnya.

Shotover River

Bersantaian di Shotover River

Perjalanan seterusnya ke Te Anau di mana kami bermusafir selama 3 hari 2 malam. Setibanya di Arthurs Point, kami berhenti di Shotover River.

Pemandangannya indah sekali. Aliran sungai mengalir deras melalui celahan jurang batu yang tinggi (canyons) dengan jambatan menyayup tinggi menghubungkan laluan di atasnya. Bagi yang berminat merasai pengalaman menaiki bot laju, Shotover Jet menyediakan perkhidmatannya.

Tidak lama di Shotover River, kami terus menuju ke Te Anau. Perjalanan melalui jalan yang lenggang dengan pemandangan banjaran gunung di kiri kanan jalan amat membosankan. Fenomena alam yang cantik tetapi amat tipikal mengundang rasa mengantuk. Bersyukurlah kami dapat bergilir memandu.

Te Anau Holiday Park

AlhamduliLlah perjalanan hampir 2 ½ jam, menghampiri jam 7:00 malam, kami selamat tiba di Te Anau Top 10 Holiday Park yang terletak menghadap Lake Te Anau yang tidak kurang cantiknya, difahamkan tasik yang terbesar di South Island, New Zealaland.

Motel yang kami tinggal di Top 10 Holiday Park dibina berderet 4 buah. Selebihnya adalah kabin dan juga tapak untuk caravan dan campervan yang perlu berkongsi bilik air, tandas, dapur dan lain-lain kemudahan.

No comments: